Werkgevers gebruiken Facebook en LinkedIn voor werving

Het Amerikaanse Online Colleges onderzocht de manier waarop werkgevers social media gebruiken voor het werven van personeel. Er is niet alleen gekeken naar de platformen die worden ingezet, maar ook naar de manier waarop dit wordt gedaan. Hieronder zijn opvallende punten uit de infographic op een rij gezet:

Hoe gebruiken werkgevers social media voor werving?

– 37% van de werkgevers gebruikt social media om geschikte kandidaten te vinden.
– 65% van de werkgevers die social media gebruikt voor werving, doet dit via Facebook.
– 63% van de werkgevers die social media gebruikt voor werving, doet dit via LinkedIn.
– Slechts 16% van de werkgevers gebruikt Twitter voor werving.
– 65% van de werkgevers die social media gebruikt voor werving, doet dit om te controleren of de beoogde kandidaat professioneel genoeg is.
–  51% van de werkgevers die social media gebruikt voor werving, doet dit om te controleren of de beoogde kandidaat past in de bedrijfscultuur.
– 45% van de werkgevers die social media gebruikt voor werving, doet dit om meer te weten te komen over de kwaliteiten van de kandidaat.
– 36% van de werkgevers die social media gebruikt voor werving, doet dit om te ontdekken of de beoogde kandidaat veelzijdig is.
– 12% van de werkgevers die social media gebruikt voor werving, doet dit om redenen te vinden om de kandidaat niet aan te nemen.
– 29% van de werkgevers die social media gebruikt voor werving, heeft weleens informatie gevonden waardoor een kandidaat niet is aangenomen.
– 79% van de studenten, vindt het prima dat werkgevers social media gebruiken om meer te weten te komen over kandidaten. De meeste studenten geven hierbij aan dat ze er geen moeite mee hebben omdat ze hun profielen professioneel hebben ingericht.

Tips voor werkzoekenden

Tot slot worden in de infographic 5 algemene tips gegeven voor werkzoekenden die hun social media activiteiten op orde willen hebben zodat werkgevers een goed beeld van hen krijgen:

1) Blijf connected: Laat zien dat je een sociale netwerker bent.
2) Wees professioneel: Zorg voor een zakelijke uitstraling.
3) Houd je profielen up-to-date: Behandel je profielen als een CV.
4) Actieve zichtbaarheid: Besteedt op regelmatige basis aandacht aan je loopbaan.
5) Laat je aanbevelen: Vraag connecties om een aanbeveling.

Infographic: Social Searchers

Social Searchers: How Social Media Can Help You Find Your Next Internship
Courtesy of: Online Colleges