27-10-2011 / Stefan Mooren

LinkedIn is zeer geschikt voor het uitbreiden van een zakelijk netwerk omdat je eenvoudig nieuwe connecties kunt toevoegen. Het toevoegen begint met een uitnodiging (verzoek tot connectie). Standaard staat bij LinkedIn een tekst ingesteld (I’d like to add you to my LinkedIn network), maar het kan effectiever zijn om een persoonlijke boodschap te schrijven als je de andere persoon nog niet kent. Op deze manier kun je de ontvanger een beter beeld geven van wie je bent en wat je (eventueel) zou kunnen betekenen.Hoe je relevante mensen kunt vinden, is eerder uitgelegd in het artikel Makkelijker connecties vinden via LinkedIn.

Hieronder zijn drie basistips gegeven voor het schrijven van een goede LinkedIn uitnodiging. Dit zijn richtlijnen die niet voor iedere situatie geschikt zullen zijn maar ze kunnen wel als leidraad dienen voor het geven van een persoonlijk tintje aan de uitnodigingen die je stuurt:

Tip 1: Leg uit hoe je deze persoon hebt gevonden

Er kunnen allerlei manieren zijn waarop je de persoon die je wilt toevoegen hebt gevonden. Misschien ben je diegene tegengekomen tijdens een congres of heeft iemand anders je deze persoon aanbevolen. Leg daarom eerst uit hoe je deze persoon hebt gevonden.

Tip 2: Geef aan waarom je wilt verbinden

Als je elkaar nog niet persoonlijk kent, is het aan te raden om in de uitnodiging duidelijk aan te geven waarom je wilt verbinden met deze persoon. Je kunt bijvoorbeeld zeggen onder de indruk te zijn van de manier waarop diegene zijn of haar werk uitoefent en het daarom een eer zou vinden om deze persoon te mogen toevoegen aan jouw netwerk.

Tip 3: Vertel wat je te bieden hebt

Tenslotte kun je in de uitnodiging vertellen wat je te bieden hebt. Wellicht heb je met jouw expertise, producten en/of diensten een toegevoegde waarde voor de persoon die je wilt uitnodigen. Benadruk deze toegevoegde waarde subtiel maar laat het niet te veel lijken op een ‘verkooppraatje’ of acquisitieproces. Dit zou juist af kunnen schrikken.