18-01-2017 / Ayman van Bregt

Marketing professionals besteden steeds meer advertentiebudget aan advertenties op social media. Twitter is in veel gevallen niet een eerste keuze. Vaak kiezen adverteerders eerst voor Facebook. In dit artikel staan vijf redenen op een rij om te kiezen voor adverteren op Twitter.

5 redenen om te adverteren op Twitter

Twitter biedt adverteerders specifieke mogelijkheden om gericht een doelgroep te bereiken, wat het platform een unieke positie geeft ten opzichte van bijvoorbeeld Google AdWords of adverteren op Facebook. Vijf redenen om te kiezen voor adverteren op Twitter zijn:

  • Betalen voor resultaat
    Bij het adverteren op Twitter betalen adverteerders alleen voor de resultaten van vooraf bepaalde marketingdoelen. Bijvoorbeeld voor het doel om meer website bezoekers te trekken, wordt alleen betaalt voor de daadwerkelijk aangetrokken bezoekers naar de website. Impressies van advertenties en retweets door Twitter gebruikers hoeven niet te worden afgerekend en zijn een ‘extraatje’.
  • Doelgroepen bereiken op basis van trefwoorden
    Door advertenties in te stellen op trefwoorden (keyword targeting) maakt het mogelijk om vanuit de inhoud aansluiting te vinden bij Twitter-gebruikers. Op Facebook is het mogelijk om op basis van een interesse of onderwerp een doelgroep te specificeren, maar niet op basis van gebruikte trefwoorden (of hashtags) die personen zelf in de content (tweets) hebben gebruikt.
  • Advertenties tonen op basis van interactie
    Twitter biedt de mogelijkheid om gebruikers te bereiken met advertenties op basis van eerdere interactie. Deze functie (Twitter engager targeting) bestaan al een tijd. Recent heeft Facebook een vergelijkbare functie geïntroduceerd.
  • Gerichte doelgroepen bereiken
    Custom audiences worden op Facebook en Twitter als advertentiemogelijkheid aangeboden.
    Een belangrijk verschil is echter dat op Facebook dit ingesteld kan worden op basis van een e-mailadres of telefoonnummer. Op Twitter is het mogelijk om volgers van een specifiek Twitter-account gericht te bereiken. Op Facebook kun je ook targetten op basis van Facebook user Id’s indien je deze tot je beschikking hebt.
  • Hoge impact met een laag budget
    Tenslotte is adverteren op Twitter aantrekkelijk omdat er lage kosten per klik (CPC) over het algemeen zijn. Door gebrek aan concurrerende adverteerders is het vrij eenvoudig om met een klein budget veel resultaat te behalen.