24-11-2017 / Martijn Baten

Het advertentiesysteem van Facebook is ontworpen om individuele gebruikers de meest relevante advertenties te tonen. Advertenties die in een advertentiecampagne niet goed ingesteld zijn kunnen, doordat Facebook hier grote waarde aan hecht, minder goed presteren. Om meer te halen uit het adverteren op Facebook geeft het online sociale netwerk zelf tips om maximaal resultaat te behalen. In dit artikel staan zes tips op een rij.

6 tips voor maximaal resultaat uit adverteren op Facebook

Op drie verschillende gebieden worden hieronder zes tips gegeven voor het optimaliseren van advertenties om tot een maximaal resultaat te komen bij het adverteren op Facebook:

Doelgroepselectie

  • Kies de juiste doelgroep omvang
    Het bepalen van de juiste grootte van de doelgroep waarop een advertentie wordt gericht, kan zeer bepalend zijn voor de prestaties van de advertentie-set. In het algemeen is het raadzaam om met doelgroepen te werken met een omvang van minstens 10.000 personen. Grote doelgroepen bieden namelijk meer mogelijkheden voor het verzamelen van data en het voorspellen van de uitkomsten.
  • Let op overlap tussen doelgroepen
    Wanneer verschillende advertentie-sets op dezelfde doelgroepen zijn gericht, kan het zijn dat er een overlap is. Het richten van een advertentie op dezelfde doelgroepen kan leiden tot lagere resultaten. Er wordt namelijk door de adverteerder tegelijkertijd geboden op dezelfde doelgroep, waarmee de eigen prestaties direct worden beïnvloed. Om te ontdekken of er daadwerkelijk een overlap is tussen doelgroepen, kunnen deze worden vergeleken via het Advertentiebeheer. Bij een grote overlap kan worden gekozen om een advertentie te richten op een alternatieve, specifiekere, doelgroep.

Facebook Audience Overlap

Bod en budget

Het is raadzaam om de plaatsing van advertenties op te optimaliseren zodat een maximaal resultaat kan worden bereikt. Zo is het voor beginners raadzaam om de Facebook Pixel te installeren op de eigen website, om bezoekers van de website te kunnen vastleggen in een doelgroep en conversies te kunnen toeschrijven aan Facebook advertenties. Hierna kunnen de volgende tips helpen bij de optimalisatie van de advertentie plaatsing:

  • Breng een passend bod uit
    Advertentiecampagnes met een goed doordacht bod bereiken vaak de voor hen relevante doelgroep en genereren betere conversies. Wanneer de waarde van elke actie waarop wordt geoptimaliseerd, duidelijk in kaart is gebracht, kan hierop het bod worden aangepast. Zo kan bijvoorbeeld voor een klik naar de website het bod handmatig worden ingesteld. Mocht het bepalen van de waarde nog te uitdagend zijn, dan kan het wel raadzaam zijn om een tot 150% hoger bod te plaatsen, dan het bod dat wordt gesuggereerd. Een laatste manier is om automatisch bieden in te stellen. Hiermee wordt het bod automatisch door Facebook aangepast.
  • Stel het juiste budget in
    Het benodigde budget voor een advertentie-set op Facebook ten opzichte van het uit te brengen bod per advertentie, dient ten minste 5:1 te zijn. Hoe hoger het budget dat wordt geïnvesteerd, des te groter de kans op conversies. Het is tevens raadzaam om het budget tussen meerdere advertentie-sets te verdelen. Ten minste 50 wekelijkse conversies zijn benodigd om Facebook te laten optimaliseren voor meer conversies in toekomstige campagnes.

Creatieve uitwerking

  • Stem Facebook advertenties af op klanten
    Aangezien Facebook de belofte doet dat elke gebruiker alleen relevante advertenties ontvangt, is het belangrijk dat de advertenties ook echt bij de leefwereld van potentiële klanten aansluiten. Op het moment dat Facebook advertenties een lage relevantie score of negatieve feedback krijgen, zal de advertentie minder prominent worden uitgeserveerd en dus minder goed presteren. Hoe relevanter de advertentie aansluit op de doelgroep, des te beter deze presteert.
  • Voeg de juiste call-to-actions toe
    Wanneer het aantal conversies via het adverteren op Facebook niet toeneemt of zelfs afneemt, kan het raadzaam zijn om te experimenteren met de verschillende call-to-action knoppen die toegevoegd kunnen worden. Hiermee wordt het voor potentiële klanten gemakkelijker om het doel te bereiken, zoals een ‘Check uit’ of ‘Voeg toe aan winkelmandje’. Als hierdoor geen verbeterde resultaten zichtbaar zijn kan er bijvoorbeeld worden gekozen om de advertenties te optimaliseren voor ‘klikken op links’ in plaats van ‘conversie’, totdat er genoeg data is om wel voor verdere conversie te optimaliseren.

Onderstaande infographic biedt hulp bij het optimaliseren voor maximaal resultaat uit adverteren op Facebook:

Maximaal resultaat uit adverteren op Facebook

 

Meer leren over Facebook en andere social media? Meld je dan aan voor de wekelijkse NSMA nieuwsbrief!

Elke maand onze laatste tips & tricks ontvangen per mail? Abonneer je dan op onze NSMA Social Media Nieuwsbrief hieronder.

De nieuwsbrief wordt automatisch samengesteld en verzonden. We gaan vertrouwelijk met je persoonsgegevens om.