25-11-2016 / Martijn Baten

Facebook stopt met de ondersteuning van verschillende website pixels en komt met één universele Facebook-pixel. In deze pixel worden de huidige conversietrackingpixel en pixel voor aangepaste doelgroepen gecombineerd. Met behulp van de Facebook-pixel kunnen bedrijven bezoekers op hun website of gebruikers van hun applicatie volgen. In dit artikel wordt toegelicht hoe de Facebook-pixel werkt en hoe deze kan worden ingezet op de eigen website.

Het aanmaken en installeren van de Facebook-pixel

De Facebook-pixel is een code die kan worden toegevoegd aan de eigen website of applicatie en een connectie heeft met het online sociale netwerk. Het gebruik van pixel stelt bedrijven in de gelegenheid om conversies te volgen en te relateren aan advertentiecampagnes op het sociale netwerk. Daarnaast is het door gebruik van de code mogelijk om via de eigen website doelgroepen op te bouwen die via Facebook advertentiecampagnes opnieuw benaderd kunnen worden, ook wel remarketing genoemd.Tot besluit kan de pixel ook ingezet kan worden om campagnes optimaliseren voor de beste conversie, wanneer hiervan gebruik wordt gemaakt bij het opzetten van een  advertentiecampagne.

Vanaf februari 2017 stopt Facebook met de ondersteuning van de conversietrackingpixel. Websites die nog gebruik maken van deze oplossing zullen dus deze code moeten aanpassen op hun website. Hieronder volgt een stapsgewijze uitleg voor het aanmaken van de nieuwe Facebook-pixel die toegevoegd kan worden aan de eigen website of app en voor alle doeleinden gebruikt kan worden:

Stap 1: Ga naar de Facebook advertentiemanager en kies in het menu onder Middelen voor de optie Pixels.

menu-van-de-facebook-advertentiemanager

 

Stap 2: In het menu zie je de opties Facebook-pixel en Conversietrackingpixel (oud). Kies hier voor de optie Facebook-pixel om verder te gaan.

facebook-pixel-aanmaken

 

Stap 3: Het aanmaken van een nieuwe pixel kan via de optie Pixel maken in het menu. In het venster dat vervolgens verschijnt kun je de pixel een eigen herkenbare naam geven. Direct hierna is de pixel gereed voor gebruik en kan worden toegevoegd aan een website. Hiervoor kun je de code e-mailen naar bijvoorbeeld de webmaster of de code zelf handmatig installeren op de website. De code kan worden gekopieerd en vervolgens geplakt tussen de <head> en </head> tags in de websitecode. Hierna worden bezoekers aan elke pagina van je website gevolgd en gekoppeld aan het advertentieaccount.

facebook-pixel-basiscode

Wanneer de Facebook-pixel juist is geïnstaleerd wordt deze door middel van een groen teken als actief weergeven in de advertentiemanager. Is er nog geen activiteit op de website (bijvoorbeeld als er geen bezoekers zijn) of is de code niet juist toegevoegd, dan wordt deze rood weergegeven.

Bedrijven die aan de slag willen gaan met het gebruik van de Facebook-pixel voor advertentiecampagnes vinden in dit artikel een stapsgewijze uitleg over het opzetten van Facebook remarketingcampagnes.

Meer leren over Facebook en andere social media? Meld je dan aan voor de wekelijkse NSMA nieuwsbrief!

Elke maand onze laatste tips & tricks ontvangen per mail? Abonneer je dan op onze NSMA Social Media Nieuwsbrief hieronder.

De nieuwsbrief wordt automatisch samengesteld en verzonden. We gaan vertrouwelijk met je persoonsgegevens om.

Meer tips & tricks over adverteren op Facebook

De Nederlandse Social Media Academie schrijft regelmatig over adverteren op Facebook. De volgende tips & tricks verschenen eerder voor Facebook advertenties: