11-11-2016 / Martijn Baten

Facebook Messenger krijgt nieuwe advertentiemogelijkheden en verschillende uitbreidingen gericht op chatbots via Messenger. Met de nieuwe mogelijkheden kunnen bedrijven betere en relevantere interactie via Messenger stimuleren en vervolgens faciliteren. In dit artikel staan alle nieuwe mogelijkheden voor merken en bedrijven met Facebook Messenger op een rij.

Nieuwe advertentiemogelijkheden en uitbreidingen voor Facebook Messenger

Meer dan een miljard mensen gebruiken maandelijks Facebook Messenger inmiddels om contact te onderhouden met vrienden en bedrijven. Sinds de lancering van het Facebook Messenger Platform voor zakelijk gebruik begin dit jaar zijn er meer dan 33.000 Messenger bots actief voor onder andere het boeken van vluchten, het raadplegen van het weer of het vastleggen van medische informatie.

Om bedrijven in de gelegenheid te stellen hun bereikbaarheid via Facebook Messenger onder de aandacht te brengen wordt een nieuwe advertentietype gelanceerd. Met Messenger advertenties kunnen adverteerders via het nieuwsoverzicht klanten direct een chatgesprek laten starten met het bedrijf of met een chatbot van het bedrijf dat de gebruiker geautomatiseerd van informatie voorziet. De nieuwe advertentievariant werd een aantal maanden geleden getest en is nu beschikbaar voor alle adverteerders op Facebook.

facebook-messenger-advertenties

 

Facebook introduceert ook een mogelijkheid voor bedrijven om chatgesprekken te stimuleren. Via de nieuwe advertentie-optie ‘gesponsorde berichten’ kunnen bedrijven klanten opnieuw attenderen op een lopende conversatie met het bedrijf door een melding te versturen. Hierin kan bijvoorbeeld een relevante aanbieding of actie worden gedeeld. Om spam te voorkomen is het versturen van een gesponsord bericht alleen mogelijk als er al een lopende chatconversatie is. Klanten kunnen te allen tijden ook een bedrijf blokkeren wanneer zij geen berichten meer willen ontvangen. Onderstaande video geeft een korte demonstratie van de nieuwe advertentiemogelijkheid:

Merken en bedrijven die chatbots inzetten via Facebook Messenger krijgen vanaf nu de mogelijkheid om beter te meten van waaruit mensen een conversatie starten. Door het introduceren van ‘referral parameters‘ voor de m.me links, kunnen bedrijven snel identificeren vanuit welke plek iemand een gesprek is begonnen. Op basis van deze informatie kunnen bedrijven hun chatbots verder optimaliseren zodat een gesprek op Facebook Messenger relevanter kan verlopen en specifieke berichten tonen aan gebruikers die via een specifieke pagina een gesprek beginnen. Denk bijvoorbeeld aan het aanbieden van een kortingscode. Onderstaande video laat een voorbeeld zien.