09-09-2016 / Martijn Baten

Om bedrijven te ondersteunen in hun internationale groei maakt Facebook het vanaf nu mogelijk om vergelijkbare advertentie doelgroepen internationaal in te zetten. Hiermee kunnen bedrijven met internationale ambities door middel van Facebook advertenties snel potentieel geïnteresseerden bereiken in de landen waar zij actief willen zijn. In dit artikel worden de nieuwe mogelijkheden toegelicht.

Vergelijkbare Facebook advertentie doelgroepen internationaal inzetbaar

Volgens Facebook is 71% van de Nederlanders verbonden met minimaal één buitenlandse bedrijfspagina. In totaal zijn er meer dan 60 miljoen Facebook bedrijfspagina’s actief, maar blijkt dat door slechts 3 miljoen Facebook pagina’s wordt geadverteerd. 95% van de bedrijven op Facebook zet dus (nog) geen advertenties in om hun doelgroep op Facebook te bereiken. Kortom, voor veel bedrijven en pagina’s op Facebook is er nog veel onbenut potentieel om nieuwe klanten en bezoekers aan te trekken.

De vergelijkbare Facebook advertentie doelgroepen helpt bedrijven om advertenties te vtonen aan personen die vergelijkbaar zijn met de huidige klanten, fans of bijvoorbeeld prospects van het bedrijf. Facebook zoekt op basis van een bestaande klantlijst, sitebezoekers, paginafans of andere doelgroep naar mensen die een vergelijkbaar profiel  hebben en dus met aangrenzende zekerheid geïnteresseerd zijn in de advertentie. Het maken van een vergelijkbare Facebook advertentiedoelgroep wordt stap-voor-stap uitgelegd in het artikel ‘Vergelijkbare Facebook advertentie doelgroepen maken‘.

Vanaf nu kunnen vergelijkbare doelgroepen worden aangemaakt die gericht zijn op andere landen dan het thuisland. Bedrijven van elke omvang kunnen via deze optie gerichter internationaal adverteren. De optie om dit te doen was al langere tijd beschikbaar, maar is nu gebruiksvriendelijker opgezet en is tevens vanuit de mobiele ‘Facebook Ads’ app te bedienen. Naast het richten van een advertentiecampagne op een vergelijkbare doelgroep, kunnen advertenties ook worden gericht op personen in economische zones, zoals EU, ASEAN, LATAM, et cetera. Hierbinnen kunnen ook specifieke landen worden uitgesloten. Beide nieuwe targetting opties zijn beschikbaar voor zowel Facebook als Instagram.

De nieuwe opties zijn per direct beschikbaar voor alle adverteerders. Om bedrijven te helpen internationaal te groeien met behulp van Facebook, heeft het online sociale netwerk een handboek ontwikkeld dat kan worden gedownload. Tevens is er een webinar beschikbaar over internationale groei gericht op kleine bedrijven.