01-09-2017 / Martijn Baten

Het ontwikkelen van een effectief bericht om te delen op social media kan telkens voor verschillende uitdagingen zorgen. Want hoe blijf je actief zichtbaar onder de doelgroep en stimuleer je de interactie? Gebruikers zien elke dag tal van berichten langskomen op bijvoorbeeld Facebook, LinkedIn of Twitter, wat het niet makkelijk maakt om de aandacht te trekken van de consument. In dit artikel komen zeven verschillende tips aan bod die kunnen helpen bij het vergroten van de zichtbaarheid van berichten op social media.

7 tips voor effectieve berichten op social media

Het creëren van effectieve berichten op social media kent geen kant-en-klare methode of oplossing. Het is in veel gevallen het resultaat van veel experimenteren en de resultaten inzichtelijk maken, om te ontdekken welke kanalen en content de doelgroep aanspreekt en relevant vindt. Het platform Inboundli onderzocht meer dan 12 miljoen social media berichten op hun effectiviteit. Onderstaande zeven richtlijnen, op basis van dit onderzoek, kunnen helpen bij het deze experimenten en het ontwikkelen van effectieve berichten op social media.

1. De ideale tekstlengte en –structuur

De ideale tekst van een bericht op social media is kort en krachtig. De beste teksten zijn slechts 6 – 9 woorden lang en bestaan uit eerst een getal of een woord dat triggert, gevolgd door een bijvoeglijk naamwoord, sleutelwoord en belofte. Denk hierbij bijvoorbeeld aan “De 9 beste tips voor het schrijven van geweldige Facebook posts”.

2. Effectieve woorden om te gebruiken

Na 12 miljoen succesvolle social media berichten te hebben onderzocht bleek dat 90% hiervan bepaalde sterke woorden bevatten. In de categorie bijvoeglijk naamwoorden waren dit onder andere: ‘gratis’, ‘geweldig’, ‘makkelijk’, ‘beste’ en ‘slechtste’. Onder zelfstandig naamwoorden kwamen vooral ‘experts’, ‘feiten’, ‘geheimen’, ‘ideeën’ en ‘lessen’ veel voor. De meest gebruikte werkwoorden bleken ‘groeien’, ‘leren’, ‘meten’, ‘toenemen’ en ‘optimaliseren’.

3. Slim gebruik van interpunctie

Verschillende kleine veranderingen in social media berichten kunnen veel impact hebben op de interactie van gebruikers. Zo bleek dat het toevoegen van een getal aan het begin van een bericht de interactie met maar liefst 16% kan laten toenemen. Ook het gebruik van emoji’s (maximaal twee per bericht), hoofdletters, haakjes, streepjes of dubbele punten, en uitroeptekens of vraagtekens kan een positief effect hebben.

4. Het taggen van mensen

Zowel op Facebook, LinkedIn als Twitter kan het nuttig zijn om mensen of bedrijven waarover gesproken wordt te vermelden of taggen (@[naam]) in berichten. Op Facebook kunnen mensen ook specifiek in foto’s worden getagd. Op deze manier wordt de kans significant groter dat de getagde mensen het bericht te zien krijgen.

5. Maak gebruik van hashtags

Waar het op LinkedIn niet altijd relevant is om gebruik te maken van hashtags (in Engelse taalinstellingen kan dit wel waar Nederlandse gebruikers dit niet kunnen), is het bij Facebook en Twitter raadzaam om hashtags te gebruiken. Op Facebook bevat de ideale post 1 of 2 hashtags, op Twitter 1 tot en met 3. Op beide netwerken is het slim om voorafgaand aan het gebruik van de hashtags te onderzoeken welke hashtags populair zijn onder de doelgroep en passen bij de industrie. Indien mogelijk kunnen hashtags het beste aan het einde van de tekst worden geplaatst.

6. Het beste formaat voor afbeeldingen

Het gebruik van afbeeldingen bij een social media bericht kan de engagement laten toenemen met maar liefst 160% en is daarom zeker aan te raden. De ideale afbeelding voor Facebook is 1200 x 628 pixels. Voor LinkedIn is dit 531 x 400 pixel, en voor Twitter 506 x 253. In dit artikel staan alle formaten voor social media afbeeldingen op een rij.

7. Andere content

Naast afbeeldingen kunnen ook video, podcasts, GIFs of andere soorten content worden ingezet om de aandacht de doelgroep te verkrijgen. Voor zakelijke B2B doelgroepen kan bijvoorbeeld relevante data worden omgezet in een geanimeerde GIF, of kunnen video’s en podcasts worden gedeeld die dieper op een vakinhoudelijk onderwerp ingaan.

Onderstaande infographic van Inboundli geeft een overzichtelijke samenvatting van alle behandelde tips in dit artikel.

7 tips voor effectieve berichten op social media

Meer leren over social media? Meld je dan aan voor de wekelijkse NSMA nieuwsbrief!

Elke maand onze laatste tips & tricks ontvangen per mail? Abonneer je dan op onze NSMA Social Media Nieuwsbrief hieronder.

De nieuwsbrief wordt automatisch samengesteld en verzonden. We gaan vertrouwelijk met je persoonsgegevens om.