04-04-2014 / Martijn Baten
Een website bezoeker die via Facebook een website bezoekt, blijft minder lang op een site dan een bezoeker via Twitter of LinkedIn. Onderzoek door Shareaholic laat zien dat bezoekers via YouTube het langst blijven op de website en ook de meeste pagina’s bezoeken.
Bezoeker aan website via Facebook blijft minder lang dan via YouTube
Shareaholic bekeek in een periode van zes maanden (september 2013 tot en met februari 2014) het verkeer op meer dan 200.000 sites met een bereik van meer dan 250 miljoen unieke bezoekers in totaal. Er werd gekeken naar hoe lang gebruikers op een website verbleven nadat ze via een bericht op social media hadden doorgeklikt. Facebook komt hierbij op de vierde plek. De bounce rate, het aantal bezoekers dat een site bezoekt, maar niet verder doorklikt, is gelijk aan dat van Twitter met 56,35 procent. Facebook gebruikers besteden gemiddeld net iets meer tijd op een site (127,44 seconde) dan bezoekers via Twitter (123,10 seconde). Onderstaande grafiek laat alle bevindingen uit het onderzoek van Shareaholic zien.
Een verklaring voor het feit dat site bezoekers via Facebook minder lang op een website blijven, zou te maken kunnen hebben met de grote hoeveelheid aan content die wordt gedeeld op het online sociale netwerk. “Gebruikers hebben vaak teveel keuzes”, concludeert Danny Wong van Shareaholic. “Dat is ook wel het geval op bijvoorbeeld LinkedIn of Google+, maar daar is de doorloop van content minder hoog.” Hoewel Facebook steeds meer inzet op het delen van kwalitatieve content, is het dus niet altijd het juiste kanaal om bezoekers lang op een website te houden.