20-12-2011 / Martijn Baten

Meeste content gedeeld op Facebook

De webdienst ShareThis, waarmee websites het delen van hun artikelen via social media gemakkelijk maken, heeft cijfers gepubliceerd over het afgelopen jaar. De statistieken laten zien dat artikelen op basis van het gebruik via ShareThis het meeste werden gedeeld via Facebook. Maar liefst 52,1 % van de gedeelde content werd gedeeld op Facebook, gevolgd door Twitter waar slechts 13,5 % van de content werd gedeeld.

Facebook als grootste plek om content te delen

Facebook blijkt dus de grootste plek te zijn waar content wordt gedeeld. De mogelijkheid bieden aan je doelgroep om je content verder te verspreiden op Facebook, kan ervoor zorgen dat je content meerdere mensen bereikt en zo vaker wordt bekeken. Zowel in Nederland, ongeveer 5 miljoen accounts, als wereldwijd gezien is Facebook momenteel het grootste sociale netwerk. Twitter moet het in Nederland doen met ongeveer 600.000 actieve accounts. Het MKB heeft ondertussen Facebook al fors omarmd blijkt uit het artikel ‘Het gebruik van social media bij marketing onder MKB-bedrijven‘.

Bovenstaande inzichten betekenen overigens niet dat je Twitter moet negeren. Als je zakelijke doelstellingen hebt zoals netwerken, opdrachten vinden en monitoren kan Twitter velen malen interessanter zijn dan Facebook. Twitter is meer open bijvoorbeeld dan Facebook waardoor je makkelijker inzichten kunt halen uit het sociale netwerk.

Statistieken van AddThis in een infographic

In onderstaande infographic kun je de verschillende data van AddThis bekijken. Zo kun je zien over welke onderwerpen het afgelopen jaar het meeste gedeeld werd en dat mobiele apparaten als telefoons en tablets veel werden gebruikt om content te delen.

Infographic: Social Sharing Trends van 2011