De 10 minst originele steekwoorden op LinkedIn in 2012

Net zoals in 2011 is ook dit jaar een lijst met de wereldwijd meest gebruikte steekwoorden op LinkedIn profielen bekend gemaakt. Omdat deze steekwoorden zo vaak voor komen, dragen ze niet bij aan onderscheidend vermogen en zeggen ze weinig over de persoon achter het profiel. Momenteel wordt LinkedIn gebruikt door ruim 187 miljoen professionals. Wanneer je via LinkedIn op zoek bent naar een baan of opdrachtgevers, is het aan te raden om steekwoorden te gebruiken die je uniek positioneren ten opzichte van anderen. Hierbij is het trouwens verstandig om een combinatie te zoeken met meer voor de hand liggende steekwoorden waardoor je nog wel goed vindbaar bent via de zoekfunctie van LinkedIn. Originele steekwoorden zijn leuk, maar maak het niet zo origineel dat je profiel onvindbaar wordt voor zoekopdrachten van bijvoorbeeld opdrachtgevers of recruiters.

Top 10 steekwoorden op LinkedIn in 2012

In 2011 werd er niet alleen een lijst van de wereldwijd meest gebruikte steekwoorden bekend gemaakt, maar ook een top-10 van de meest gebruikte steekwoorden op Nederlandse LinkedIn profielen. In deze lijst waren de steekwoorden ‘creatief’, ‘gespecialiseerd’, ‘innovatief’, ‘duurzaam’, ‘flexibel’, ‘effectief’, ‘brede ervaring’, ‘gemotiveerd’, ‘dynamisch’ en ‘communicatieve vaardigheden’ te vinden. Het steekwoord ‘creatief’ was in 2011 zowel wereldwijd als in eigen land het meest gebruikte steekwoord. In 2012 is dit weer het geval, gevolgd door de steekwoorden ‘gemotiveerde’, ‘multinational’, ‘verantwoordelijke’, ‘experimentele’, ‘effectieve’, ‘gespecialiseerde’ en ‘analytische’.

In de afbeelding hieronder zijn de meest gebruikte steekwoorden (in het Engels) weergegeven. Op de wereldkaart worden een aantal namen van landen getoond in een bepaalde kleur. Deze kleuren zijn gekoppeld aan de genoemde steekwoorden waardoor zichtbaar is wat per land het meest gebruikte steekwoord is:

Methodiek

LinkedIn heeft de wereldwijd meest gebruikte steekwoorden in kaart kunnen brengen door alle profielen eerst te vertalen in het Engels. Vervolgens zijn alle bijvoeglijke naamwoorden verzameld waarbij overbodige woorden die bovengemiddeld vaak voor kwamen eerst zijn verwijderd. Uiteindelijk is er gekeken welke woorden overbleven en hiervan is een top-10 gevormd op basis van frequentie.

Bron: LinkedIn Blog