29-06-2018 / Martijn Baten

In toenemende mate vinden interacties op social media plaats via chatgesprekken zoals op WhatsApp en Facebook Messenger, dan via openbare netwerken. Inmiddels verstuurt 78% van de smartphone gebruikers wereldwijd minstens een keer per maand een bericht via Facebook Messenger, waarmee de dienst in de top vier van meest gebruikte social media platformen staat.

De groei en kansen van chatgesprekken volgens Facebook

Zoals naar voren is gekomen in eerdere analyses vinden in toenemende mate interacties op social media plaats via chatdiensten zoals Facebook Messenger en WhatsApp. De vier populaire chatdiensten hebben bijvoorbeeld bij elkaar opgeteld meer gebruikers dan de vier populairste social media platformen.

Groei in gebruikers chatdiensten

In de studie ‘Why Businesses is the New Normal’ uitgevoerd door Facebook is gekeken naar de toename in het gebruik van berichten apps, met een specifieke focus op de kansen voor bedrijven. Volgens Facebook verandert de manier waarop personen met elkaar communiceren fundamenteel de manier waarop zij verwachten met bedrijven in contact te staan. Het online sociale netwerk ziet dat het bieden van direct contact via chatconversaties kansen voor allerlei bedrijven biedt, klein en groot, waar dan ook ter wereld.

De belangrijkste bevinding van het onderzoek is dat chatconversaties vandaag de dag de voorkeur heeft onder consumenten. 67 procent van de deelnemers aan het onderzoek gaf aan de afgelopen twee jaar meer chatberichten te zijn gaan versturen, 80 procent gaf aan deze inmiddels zelfs dagelijks te sturen, en 51 procent geeft aan dat het versturen van chatberichten andere vormen van communicatie heeft vervangen.

Toename in gebruik van chatdiensten

Naast het gemak dat het versturen van chatberichten met name op smartphones biedt, dragen ook de mogelijkheden om visuele berichten te versturen bij aan deze trend. Zo worden op Facebook Messenger maandelijks meer dan 17 miljard foto’s verstuurd, en maken 400 miljoen mensen gebruik van de audio en video opties. Op WhatsApp worden dagelijks 4,5 miljard foto’s, één miljard video’s en 80 miljoen GIF-afbeeldingen verstuurd. Daarnaast communiceren maandelijks 150 miljoen mensen via DM (direct messaging) met bedrijven, meestal naar aanleiding van een geplaatste Instagram Story. 1 op de 3 chatgesprekken op Instagram starten met een geplaatste Story.

Gebruik van Facebook Messenger - WhatsApp - Instagram

Het onderzoek benadrukt dat waar Facebook Messenger nog niet zoveel gebruikt wordt door bedrijven als in 2016 werd verwacht, de ontwikkeling van deze trend wel degelijk zichtbaar is. In toenemende mate maken personen gebruik van chatdiensten, en geven ook steeds vaker aan graag op deze manier met bedrijven te communiceren.

Het volledige rapport door Facebook is te bekijken via deze pagina.

Meer leren over Facebook en andere social media? Meld je dan aan voor de wekelijkse NSMA nieuwsbrief!

Elke maand onze laatste tips & tricks ontvangen per mail? Abonneer je dan op onze NSMA Social Media Nieuwsbrief hieronder.

De nieuwsbrief wordt automatisch samengesteld en verzonden.