22-10-2019 / Martijn Baten

Met de decembermaand in het vooruitzicht, introduceert Facebook een tweetal nieuwe tools voor bedrijven om tijdens de feestdagen beter zichtbaar te zijn. Met sjablonen voor Stories kunnen bedrijven eenvoudig en snel hun boodschap overbrengen middels het stories-formaat. Daarnaast komen er nieuwe mogelijkheden voor het managen en afhandelen van conversaties met klanten via Messenger en Instagram Direct.

Facebook introduceert sjablonen voor Stories

Veel ondernemers en bedrijven hebben beperkt de beschikking over tijd en middelen. Het is daarom dat Facebook aanpasbare sjablonen heeft ontwikkeld voor bedrijven om hun boodschap op een passende manier over te brengen via verticale, schermvullende berichten op Facebook, Instagram en Messenger. Zoals te zien is in de onderstaande afbeelding zijn er verschillende templates beschikbaar die door bedrijven ingezet kunnen worden. De toenemende populariteit van het stories-formaat maakt dat veel bedrijven willen starten met de inzet. De sjablonen die Facebook nu beschikbaar stelt kunnen een goed vertrekpunt hiervoor zijn.

De sjablonen voor Stories zijn te gebruiken via de Facebook Ads Manager. Een volledig stappenplan is te vinden in het Facebook helpcentrum. In het kort moeten de volgende stappen doorlopen worden:

  • Start met het maken van een nieuwe advertentiecampagne en advertentieset. Op het advertentieniveau kies je voor een afbeelding.
  • Vervolgens kies je voor ‘Selecteer een plaatsing om aan te passen’ en selecteer vervolgens Instagram Stories, Facebook Stories of Messenger Stories.
  • Een popup venster verschijnt. Kies ‘Sjabloon wijzigen’ om een sjabloon te kiezen. Bekijk hierna een voorbeeld van de advertentie aan de rechterkant.

Voorbeeld Instagram Stories sjablonenVoorbeeld Instagram Stories sjablonen

In de bewerkingsmodus kan de Story worden aangepast op het gebied van achtergrondkleur, teksten, link, muziek en call-to-actions. Het instellen van deze opties zijn vanzelfsprekend alleen toegankelijk wanneer het bericht ook daadwerkelijk als advertentie hierna wordt ingezet. Echter, de aangemaakte story kan wel na het bewerken worden gedownload en zo ook worden gebruikt als ‘organische story’ op een Facebook bedrijfspagina of Instagram bedrijfsaccount.

Uitbreiding van Inbox op Facebook bedrijfspagina’s

Naast de introductie van sjablonen voor Stories komt Facebook ook met een uitbreiding aan de functies voor het onderhouden van direct klantcontact. In navolging van de mogelijkheid om via de Inbox op een Facebook bedrijfspagina berichten van klanten en fans te managen die via Messenger en Instagram Direct worden gesteld, worden de mogelijkheden uitgebreid. Vanaf nu kunnen bedrijven via de Inbox-functie:

  • Labels toevoegen aan personen, zoals ‘VIP’ en ‘Nieuwe klant’ om meer context te geven bij de status van de klant;
  • Het doorzoeken van personen met wie eerder een gesprek heeft plaatsgevonden;
  • Het gebruik maken van opgeslagen reacties om antwoorden op veelgestelde vragen beter op elkaar af te stemmen;
  • Het instellen van automatische reacties en afwezigheidsberichten;
  • Het organiseren van berichten in verschillende mappen voor een beter overzicht en het managen van reacties.

Uitbreiding van Inbox op Facebook bedrijfspagina's

In toenemende mate zoeken klanten contact met bedrijven via chatdiensten zoals Messenger en Instagram Direct. Recentelijk heeft Instagram de nieuwe app Threads gelanceerd waarmee gebruikers onderling eenvoudiger gesprekken met elkaar kunnen voeren. Dit zorgt voor een extra impuls van meer directe interactie tussen gebruikers onderling, maar ook in relatie tot bedrijven.

Meer leren over Facebook en andere social media? Meld je dan aan voor de wekelijkse NSMA nieuwsbrief!

Elke maand onze laatste tips & tricks ontvangen per mail? Abonneer je dan op onze NSMA Social Media Nieuwsbrief hieronder.

De nieuwsbrief wordt automatisch samengesteld en verzonden. We gaan vertrouwelijk met je persoonsgegevens om.