23-11-2018 / Martijn Baten

Als het aan Facebook ligt is het stories-formaat de toekomst voor het delen van content op social media. Deze voorspelling wordt gebaseerd op het toenemende gebruik van het stories op platformen zoals Instagram, Snapchat, Facebook en WhatsApp. Om beter inzicht te krijgen in de potentie van stories voor bedrijven heeft Facebook recent een rapport gepubliceerd hierover. In dit artikel worden de belangrijkste inzichten over de potentie van het stories-formaat voor bedrijven toegelicht.

De potentie van het stories-formaat voor bedrijven

Het rapport, waarvoor de studie werd uitgevoerd door Ipsos, is gebaseerd op feedback van meer dan 18.000 mensen tussen de 13 en 54 jaar uit twaalf verschillende landen. Deelnemers aan het onderzoek gaven in het onderzoek feedback over het gebruik van stories op Facebook, Instagram, WhatsApp en Messenger. Ipsos wil hiermee een beter beeld te krijgen van hoe stories door gebruikers worden gezien, en welke voordelen het platform potentieel kan bieden.

Stories-formaat versterkt de band met bedrijven

Uit de studie blijkt onder andere dat het stories-formaat bedrijven nieuwe mogelijkheden biedt om in contact te komen met potentiële klanten. Meer dan de helft van de deelnemers aan het onderzoek gaf aan dat ze het idee hadden dat door het bekijken van stories hun band met verschillende bedrijven is versterkt. Zo gaf 69% aan dat stories hun helpt om nieuwe producten en diensten te leren kennen, en gaf 62% aan meer geïnteresseerd te zijn geworden in een merk nadat ze het tegenkwamen in hun stories. Ongeveer eenderde van de deelnemers denkt in de toekomst stories meer te gaan gebruiken met als doel om bedrijven beter te leren kennen.

In het onderzoek is gekeken naar Stories afkomstig van bedrijven en niet naar advertenties die tussen stories worden weergegeven: gebruikers hebben dus bewust gekozen om de content van het merk te volgen en bekijken. Hiernaast laat de data zien dat een groot deel van de mensen online zoekt naar de producten of diensten die ze hiervoor in een Stories langs hebben zien komen. Onderstaande afbeelding uit het rapport geeft veel voorkomende acties weer:

De potentie van het stories-formaat voor bedrijven

Consumenten verwachten makkelijk te begrijpen en relevante stories

Deze informatie geeft de potentie van stories-formaat voor bedrijven goed aan. Om te zien hoe bedrijven hier het beste gebruik van kunnen maken werd in het onderzoek ook gevraagd naar wat de deelnemers verwachten of hopen te zien in de stories van bedrijven. De volgende volgende vijf suggesties werden veelvuldig aangehaald:

  • 51% gaf aan graag informatie over sales en promoties te zien;
  • 51% ziet graag snelle en makkelijk te begrijpen content;
  • 45% zoekt met name naar tips en advies;
  • 44% is geïnteresseerd in informatie over nieuwe producten;
  • 43% vindt het vooral belangrijk dat stories ‘echt’ voelen.

Al met al is met name eenvoud en relevantie van groot belang, met een focus op promotie en verkoop van producten. Bedrijven zouden dit kunnen aanvullen met kijkjes achter de schermen om de echtheid van de content te bevorderen.

Uit het rapport wordt vooral duidelijk dat het stories-formaat op social media in toenemende mate interessant zijn voor bedrijven. Het format biedt groeiende kansen om in contact te komen met de doelgroep, en moet daarom niet over het hoofd worden gezien bij het bepalen van de inspanningen op social media.

Meer leren over Facebook en andere social media? Meld je dan aan voor de wekelijkse NSMA nieuwsbrief!

Elke maand onze laatste tips & tricks ontvangen per mail? Abonneer je dan op onze NSMA Social Media Nieuwsbrief hieronder.

De nieuwsbrief wordt automatisch samengesteld en verzonden. We gaan vertrouwelijk met je persoonsgegevens om.