09-12-2012 / Ayman van Bregt

Op Twitter ontlenen sommige mensen en organisaties status aan de hand van het aantal volgers van een Twitter-account. Er zijn om deze reden verschillende aanbieders die tegen betaling volgers op Twitter kunnen regelen voor hun klanten. In veel gevallen zijn deze volgers geen echte geïnteresseerden in jouw merk, product/dienst of organisatie, maar ‘fake followers’ (nepvolgers).  Deze nepvolgers kunnen je lastigvallen met spam (dit kun je er tegen doen), vervuilen je volgerslijst op Twitter en zijn niet op zoek naar dialoog en interactie.

Nepvolgers en inactieve Twitter-gebruikers achterhalen met de Fake followers check van SocialBakers

Het bedrijf SocialBakers heeft de tool ‘Fake followers check‘ gelanceerd waarmee mensen gratis kunnen controleren hoe de volgers van het Twitter-account zijn opgebouwd. SocialBakers onderscheidt hierbij nepvolgers, inactieve volgers en goede volgers.

Nepvolgers
Nepvolgers worden getypeerd door SocialBakers aan de hand van de volgende criteria:

  1. De ratio volgend/volgers is minder dan 50 volgend / 1 volger;
  2. Het Twitter-account herhaalt veel woorden in tweets (bijvoorbeeld ‘geld verdienen’);
  3. Tweets die vanuit het account worden geplaatst worden meer dan drie keer herhaald;
  4. Meer dan 90% van de tweets van het Twitter-account zijn retweets;
  5. Meer dan 90% van de tweets zijn links;
  6. Het account heeft nooit een tweet geplaatst.

Een account dat nooit een tweet heeft geplaatst is niet per definitie een nepvolger, daarom praat SocialBakers niet alleen over nepvolgers maar ook ‘lege’ volgers (empty followers).

Inactieve volgers
Inactieve volgers worden getypeerd door SocialBakers aan de hand van de volgende criteria:

  1. De Twitter-gebruiker heeft slechts 1 of 2 retweets op het Twitter-account;
  2. De laatst geplaatste tweet is ouder dan 3 maanden.

Andere tools om nepvolgers te achterhalen op Twitter

Naast de Fake follower check van SocialBakers zijn er tal van tools op het internet te vinden. Als de SocialBakers-tool onvoldoende uitkomst biedt kun je ook ManageFlitter, StatusPeople en TwitBlock gebruiken.

De geloofwaardigheid van een merk of organisatie op Twitter

De geloofwaardigheid van een merk of organisatie kan door een grote hoeveelheid nepvolgers worden aangetast. Twitter is openbaar waardoor anderen kunnen zien wie de volgers van een bepaald Twitter-account zijn. Veel mensen zullen in één oogopslag bij het zien van veel volgers de indruk krijgen dat een merk of organisatie populair is. Nepvolgers dragen uiteindelijk niet bij aan de geloofwaardigheid van de Twitter-activiteiten van een merk f organisatie. De geloofwaardigheid van een merk of organisatie kan met name positief beïnvloed worden door te reageren op wat leeft en speelt onder klanten en deel te nemen aan de interactie bij gesprekken die al plaatsvinden. Door dit goed te doen draagt de aanwezigheid op sociale media bij aan het imago van het merk of organisatie en haar reputatie.

Vermijd nepvolgers en inactieve gebruikers die jou op Twitter volgen

De geloofwaardigheid van een merk of organisatie zal ter discussie staan als er sprake is van een grote hoeveelheid nepvolgers. Mensen kunnen twijfelen aan de zorgvuldigheid van een organisatie die het volgersbestand van het Twitter-account niet onderhoudt. Nepvolgers wekken op korte termijn de illusie dat een merk of organisatie populair is op Twitter, maar dragen niet bij aan betrokkenheid. Er zal weinig dialoog plaatsvinden en de neppe volgers zullen waarschijnlijk geen producten/diensten aanschaffen of positieve publiciteit genereren. Met andere woorden; neppe volgers dragen niet bij aan de waarde van het sociale netwerk (en het succes van jouw merk of organisatie) als het gaat om dialoog en betrokkenheid.

Kwaliteit is kwalitijd

Het laten groeien van het aantal volgers op Twitter kost tijd, aandacht en energie. Door bijvoorbeeld gesprekken te hebben met volgers en hulp te bieden kunnen zij enthousiast worden over de activiteiten van een merk of organisatie. Hierdoor kan mond-tot-mond reclame ontstaan omdat volgers de tevredenheid uiten in hun eigen netwerk.  Een kwalitatief netwerk opbouwen via Twitter kost in veel gevallen tijd (kwaliteit is kwalitijd). Het kopen van nepvolgers lijkt misschien een snelle en handige oplossing, maar op de lange termijn zal het weinig rendement opleveren.