11-09-2011 / Ayman van Bregt
Bit.ly is een populaire dienst waarmee je url’s kunt verkorten. Veel mensen gebruiken deze dienst veel zodat gedeelde links via social media minder lang zijn. Bit.ly heeft onderzoek gedaan naar de levensduur van links die gedeeld werden op sociale media als Facebook, Twitter en YouTube.
Op basis van 1.000 onderzochte links bleek dat links naar YouTube het langste actief bleven. Na het delen van de link werd er met een gemiddelde van 7,4 uur op de link geklikt. Facebook kwam uit op 3,2 uur en Twitter op 2,8 uur.
Deze cijfers uit het bit.ly onderzoek zijn helaas niet veelzeggend. Het is jammer dat er alleen gekeken wordt naar de lengte van de kliks ten opzichte van tijd, maar bijvoorbeeld niet ten opzichte van de hoeveelheid. Toch geeft het onderzoek in mijn ogen enkele inzichten:
- Deel niet altijd alles via één platform, maar kijk ook waar je jouw doelgroep nog meer kunt bereiken;
- Twitter heeft weliswaar een korte levensduur, maar het verspreidingseffect is over het algemeen veel krachtiger dan bij YouTube (mensen delen sneller en makkelijker). Dit blijkt alleen dus niet uit hetgeen is onderzocht;
- Gebruik handige tools om te bepalen op welk moment je jouw content via Twitter het beste kunt delen, zie bijvoorbeeld het artikel ‘Meer clicks en retweets op Twitter‘.