05-09-2014 / Martijn Baten
Met het plaatsen van een Facebook update kun je klanten en fans van je bedrijf op de hoogte houden en nauwer betrekken. Een Facebook update effectief plaatsen hangt samen met een aantal elementen en factoren. Analyse door TrackMaven laat een aantal elementen zien voor de perfecte Facebook update.
De onderdelen van de perfecte Facebook update
TrackMaven analyseerde 1,5 miljoen Facebook updates afkomstig van ongeveer 6.000 Facebook bedrijfspagina’s om de elementen te vinden waarmee je rekening kunt houden als je fans beter bij je updates wilt betrekken en meer interactie teweeg wil brengen. Hieronder staan de belangrijkste elementen op een rij:
- Aantal woorden: Een Facebook update mag maximaal uit 60.000 karakters bestaan. Nu hoef je deze ruimte niet allemaal te gebruiken, maar updates met meer dan 60 karakters krijgen meer waardering (likes, reacties en shares) van gebruikers;
- Afbeeldingen: Updates waar een afbeelding is bijgevoegd krijgen voor 37% meer waardering van gebruikers. Dit maakt de update zwaarder waardoor deze door EdgeRank, het algoritme waarmee het Facebook nieuwsoverzicht wordt samengesteld, beter wordt opgepakt;
- Moment van plaatsen: Updates geplaatst buiten werktijd (na 17 uur) krijgen 11% meer waardering van gebruikers. Updates voor een werkdag (voor 8 uur) krijgen 29% meer waardering;
- Weekend: Minder dan 18% van de updates die geplaatst worden op Facebook, worden in het weekend geplaatst. Echter, updates worden voor 25% beter gewaardeerd op een zaterdag;
- Inplannen van updates: Donderdag is de populairste dag voor het plaatsen van updates, lunchtijd is het populairste tijdstip voor het plaatsen van een Facebook update;
- Hahstags: Updates met een hashtag krijgen gemiddeld 60% meer interactie. Gebruik hashtags om updates te koppelen aan bepaalde thema’s en onderwerpen waar anderen over spreken op Facebook;
- Positiviteit: Kies voor een positieve benadering in Facebook updates. Updates met een positieve insteek krijgen 2,7 keer meer interactie;
- Vragen: Updates met een vraag krijgen gemiddeld 23% meer interactie. Start de interactie met fans door hen een vraag te stellen via updates vanaf je bedrijfspagina.
Onderstaande infographic van TrackMaven zet alle elementen voor de perfecte Facebook update op een rij: