13-01-2013 / Ayman van Bregt

Bij Facebook is het geven van een ‘vind-ik-leuk’ een bekend fenomeen bij content die wordt geplaatst. Twitter heeft een soortgelijke functie, namelijk de ‘favorieten-functie’. Door het kenmerken van een tweet als favoriet, tonen Twitter-gebruikers indirect hun waardering voor de inhoud en wordt de tweet opgeslagen in een favorieten-lijst. Door middel van deze lijst kunnen de gebruiker zelf en anderen de favoriete tweets terugkijken.

Twitter-werknemer Isaac Hepworth (@isaach)  laat weten dat er een siginificante toename is in het aantal tweets dat als favoriet wordt gekenmerkt op Twitter. De grafiek bovenaan dit artikel laat bijvoorbeeld de groei zien van favoriete tweets nadat Twitter haar nieuwe design (zie hashtag ‘LetsFly‘) introduceerd. De groei is te verklaren doordat Twitter de favorieten-functie meer zichtbaar heeft gemaakt maar ook meer doet met tweets die als favoriet zijn aangemerkt. De stijgende lijn (#LetsFly) was vlak nadat Twitter het design radicaal heeft aangepast en zodoende een grote impact heeft gehad op het favorieten van tweets.

Twitter favorieten-functie beter zichtbaar

Twitter heeft de mobiele applicaties vernieuwd waarbij de ‘favorieten-functie’ prominenter zichtbaar is geworden onder het menu ‘interactions‘ (zie onderstaande afbeelding). Hierdoor kunnen andere Twitter-gebruikers de favoriete tweets van een Twitter-gebruiker direct bekijken.
Het tabblad ‘Discover’ toont Twitter-gebruikers (onder andere) de favoriete tweets van mensen die zij volgen.

Favoriete tweets worden door Twitter meer gebruikt

Bij het gebruik van Twitter via een webbrowser, wordt er meer informatie getoond over favoriete tweets.
Via het tabblad ‘Interacties’ worden naast dialogen en retweets ook de tweets getoond die anderen als favoriet hebben gekenmerkt.

Verandering gebruik van Twitter als gevolg van favorieten

Oorspronkelijk was de Favorieten-functie bedoelt om Twitter-gebruikers de mogelijkheid te geven zelf tweets aan een favorieten-lijst toe te voegen, vergelijkbaar met de bookmark-functie van webbrowsers. Met deze oorspronkelijke toepassing is het gebruik van favorieten gericht op jezelf als gebruiker waardoor je de inhoud van een bericht waardeert. Als de favorieten-functie steeds meer ingezet wordt vergelijkbaar met de Facebook ‘vind-ik-leuk’-functie verschuift dit naar het waarderen van een actie en niet (altijd) primair de inhoud van een bericht.