30-11-2012 / Martijn Baten

Facebook

Door doelstellingen te formuleren voor een Facebook bedrijfspagina kun je gericht werken aan de groei en ontwikkeling van een bedrijfspagina. Voor een bedrijfspagina kunnen vier soorten doelstellingen worden opgesteld: activiteiten vanuit de bedrijfspagina, de waardering van de activiteiten, het bereik binnen Facebook en de interactie van fans. Bij elke doelstelling horen KPI’s (Kritieke Prestatie Indicatoren) waarmee gemeten kan worden of de doelstelling wordt behaald. Hieronder worden de verschillende doelstellingen, samen met bijbehorende KPI’s, op een rij gezet:

1. Het aantal geplaatste statusupdates (Activiteiten)

Het plaatsen van statusupdates (content) op de bedrijfspagina helpt om de bedrijfspagina meer zichtbaar te maken en deze levendig te houden (zie doelstellingen bereik en interactie). Een doelstelling voor het aantal te plaatsen statusupdates binnen een bepaalde tijd zorgt voor continuïteit en bewustwording om de bedrijfspagina aandacht te blijven geven.

Bijbehorende KPI: Aantal statusupdates per vastgestelde periode
Voorbeeld: Wekelijks minimaal 5 statusupdates plaatsen op de Facebook bedrijfspagina van NSMA.

2. Het verkrijgen van likes, reacties en shares (waardering)

Geplaatste content op de bedrijfspagina kan worden gewaardeerd door fans en bezoekers aan de hand van ‘likes’, ‘reacties’ en ‘shares’. Wanneer mensen hun waardering voor de content uiten, kan dit eraan bijdragen dat een statusupdate binnen Facebook beter zichtbaar wordt. Het opstellen van een doelstelling voor interactie kan aan de hand van drie uitingsvormen van waardering die op Facebook gedaan worden: ‘Vind-ik-leuks’, ‘reacties’ en ‘shares’. De vormen van interactie zijn afzonderlijk per statusupdate te  bekijken in de Facebook statistieken van de bedrijfspagina.

Bijbehorende KPI: Aantal ‘likes’, ‘shares’ of reacties per vastgestelde periode.
Voorbeeld: In de maanden December en Januari minimaal 20 likes, 10 reacties en 5 shares verkrijgen op statusupdates van de Facebook bedrijfspagina van NSMA.

3. Het vergoten van het aantal fans (Bereik)

Het opbouwen van een fanbase zorgt ervoor dat berichten die vanaf de bedrijfspagina worden geplaatst door meer mensen kan worden gezien in het nieuwsoverzicht. Inzicht in het aantal fans geeft Facebook via de Facebook statistieken. Naast het absolute aantal fans zijn ook demografische kenmerken van fans te bekijken.

Bijbehorende KPI: Het aantal fans per vastgestelde periode
Voorbeeld: Binnen vier weken 500 fans ‘vind-ik-leuks’ behalen voor de Facebook bedrijfspagina van NSMA.

4. Het verhogen van de interactie van fans (interactie)

Interactie van fans is een manier om de de mate van betrokkenheid te meten. Het maken van een doelstelling voor engagement kan aan de hand van de IPM+ score. IPM staat hierbij voor interactie per duizend fans en wordt berekend aan de hand van het aantal likes, reacties en shares gedeeld door het totale aantal fans van de bedrijfspagina. Over de IPM+ score kun je meer lezen in het artikel ‘Benchmark jouw Facebook bedrijfspagina met anderen‘.

Bijbehorende KPI: De vastgestelde IPM+ score per vastgestelde periode
Voorbeeld: In de maand December een IPM+ score van de Facebook bedrijfspagina van NSMA van 7 (20% hoger dan November).

Onderstaande afbeelding zet de verschillende Facebook doelstellingen samen met bijbehorende KPI’s op een rij:

Facebook doelstellingen

NSMA Praktijkgids: ‘Facebook bedrijfspagina gevorderden’

Een levendige, aantrekkelijke en goed bezochte Facebook bedrijfspagina mede met behulp van Facebook toepassingenNa het opstellen van doelstellingen voor een Facebook bedrijfspagina kun je aan de slag met het verder uitbouwen van de bedrijfspagina. De NSMA Praktijkgids ‘Facebook bedrijfspagina gevorderden‘ kan helpen bij het professioneel uitbouwen van een Facebook bedrijfspagina en helpen bij het meer halen uit de mogelijkheden van bedrijfspagina’s. Koop de praktijkcursus in onze webwinkel.

Afbeelding: spencereholtaway / Flickr / Creative Commons