18-10-2011 / Martijn Baten

Facebook kondigt verbeteringen aan bedrijfspagina's

Facebook heeft een aantal veranderingen doorgevoerd in haar statistieken waardoor nieuwe dingen gemeten worden op een Facebook bedrijfspagina en je nieuwe inzichten kunt opdoen. Met Facebook ‘Page Insights‘ kun je vanaf nu meer te weten komen over de activiteiten en bezoekers van de bedrijfspagina. In dit artikel zetten we de mogelijkheden van Page Insights voor je op een rij.

Het totale bereik meten

Bovenaan het overzicht van je bedrijfspagina vind je vier statistieken die je een samenvatting geven van de status van je bedrijfspagina.
Onder ‘Total likes’ zie je het aantal Facebook gebruikers die fan van je pagina zijn en de updates van de pagina volgen. Bij ‘Friends of Fans’ vind je het aantal unieke gebruikers die vrienden zijn van de fans van jouw bedrijfspagina. Dit geeft het maximale bereik weer je pagina.  Nieuw is de statistiek ‘People talking about this’. Hieronder wort uitgebreid uitgelegd hoe deze tot stand komt.
Onder ‘Total reach’ zie je het totale aantal unieke gebruikers die een vorm van content van jouw bedrijfspagina hebben gezien. Hiertoe behoren bijvoorbeeld ook de advertenties en gesponsorde verslagen.

Algemene statistieken van je Facebook bedrijfspagina

Vermeldingen van je bedrijfspagina meten

Vanaf nu is het mogelijk inzichtelijk te krijgen hoeveel Facebook gebruikers jouw bedrijfspagina delen in hun Timeline. Binnen de tijdsperiode van zeven dagen wordt er door Facebook aangegeven hoe vaak je bedrijfspagina is vermeld. Deze nieuwe statistiek gebruikt de volgende activiteiten om te meten:

  • Fans die je pagina hebben ‘geliked’;
  • Fans die een statusupdate hebben ‘geliked’, erop gereageerd of de statusupdate hebben gedeeld;
  • Fans die een vraag hebben beantwoord die vanuit de bedrijfspagina is gesteld;
  • Fans die hebben aangegeven dat ze aanwezig (of niet aanwezig) zijn bij een evenement dat via de bedrijfspagina is geplaatst;
  • Fans die de bedrijfspagina hebben getagd in een statusupdate;
  • Fans die de bedrijfspagina hebben getagd in een afbeelding;
  • Gebruikers die zijn ingecheckt met Facebook bij je bedrijf of die een aanbeveling hebben achtergelaten.

Meten hoeveel mensen er spreken over je bedrijfspagina op Facebook

Het totaal aantal keer dat je bedrijfspagina vermeld wordt, wordt ook weergegeven op de bedrijfspagina zelf. Anderen kunnen dus ook zien hoe populair een bepaalde bedrijfspagina is. Hiermee wordt het belangrijker om als beheerder van een bedrijfspagina ervoor te zorgen dat er meer activiteit plaatsvindt op je pagina.

Nieuwe inzichten voor statusupdates

De nieuwe Facebook statistieken geven vanaf nu extra informatie over geplaatste statusupdates.

Onder ‘Reach’ kun je zien hoeveel unieke fans de statusupdates hebben gezien.
Nieuw bij de statistieken is ‘Engaged users’. Hier kun je zien hoeveel unieke gebruikers hebben geklikt op één van jouw statusupdates. Heb je bijvoorbeeld een link of video gedeeld bij je statusupdate, dan kun je hier zien of jouw fans dit waardeerden.
Onder ‘Talking about this’ kun je het aantal gebruikers zien die je statusupdate hebben ‘geliked’, erop hebben gereageerd of hebben gedeeld.
Een interessante nieuwkomer is ‘Virality’. Hiermee kun je zien hoeveel procent van de unieke gebruikers de statusupdate hebben gedeeld met anderen ten opzichte van alle unieke gebruikers die de statusupdate hebben gezien (reach).

Exporteer de statistieken

Je kunt naast het bekijken van de statistieken in je browser, ook de statistieken te exporteren naar Excel (.xls of .csv). Om dit te doen klik je rechtsbovenaan bij het overzicht van de paginastatistieken op ‘Exporteren’. Selecteer vervolgens een tijdsperiode en klik op de knop ‘Download’. Het bestand wordt dan automatisch gedownload naar je computer.

Statistieken van Facebook Bedrijfspagina's exporteren naar Excel

Nieuwe Facebook statistieken bekijken

Het nieuwe ‘Facebook Insights‘ is momenteel nog niet standaard ingesteld voor beheerders van bedrijfspagina’s. Je kunt alleen door naar: facebook.com/insights te gaan in je browser, de nieuwe statistieken bekijken. Helaas werkt ook deze weg nog niet voor iedereen. Facebook test de nieuwe functie eerst bij een ‘kleine’ groep gebruikers. Binnenkort zijn alle functies voor alle beheerders te vinden via de Facebook bedrijfspagina’s.

Facebook Page Insights guideUitgebreide handleiding

Facebook heeft een handige ‘whitepaper’ geschreven waarin alle nieuwe statistieken worden uitgelegd. Je kunt deze gids gratis downloaden als pdf.

Overzichtelijke infographic

De nieuwe elementen die je helpen bij het meten van je Facebook bedrijfspagina zijn door Neo Consulting uit Peru in een overzichtelijke infographic gezet. Handig als samenvatting van alle veranderingen!

De veranderingen in Facebook insights