De gevolgen van de nieuwe Facebook (privacy)instellingen voor bedrijven

Vorige week schreven we op deze site over de ‘gevolgen van de nieuwe Facebook privacyinstellingen‘. Facebook voert de komende weken een aantal grote veranderingen door waardoor het instellen van privacy een stuk gemakkelijker wordt. In dit artikel gaan we in op een aantal veranderingen die gevolgen hebben voor organisaties die een fanpagina hebben op Facebook.

Facebook stopt met Places als checkin tool

Met Places konden gebruikers ‘inchecken’ op locaties en zo laten weten dat zij ergens aanwezig zijn dit werd met name via de mobiele telefoon veel gebruikt. Je kunt straks nog steeds inchecken op plaatsen, maar de functie verandert eigenlijk in ‘nearby’. Functies zoals locatiespecifieke deals verdwijnen, maar een ‘place’ bij een statusupdate toevoegen wordt makkelijker.

Gebruikers (en jouw Facebook fans) kunnen zo alle statusupdates een locatie meegeven. Tekst, links, foto’s en video’s kunnen worden getagd aan een locatie, en kunnen ook verschijnen op de bedrijfspagina van deze locatie. Met deze functie kun je daarnaast alle gedeelde content rondom een bepaalde locatie verzamelen en bekijken.

Organisaties die hun locatie al aan een bedrijfspagina en aan Facebook Places hebben toegevoegd ondervinden geen problemen met de overgang naar de nieuwe mogelijkheden. De adresgegevens worden automatisch gebruikt in de nieuwe ‘tag’ mogelijkheid van Facebook.

Gerichter delen via statusupdates

Door de wijzigingen hebben gebruikers bij het plaatsen van een statusupdate de keuze om de updates niet voor iedereen zichtbaar te maken.
Hierdoor kan het voorkomen dat een gedeelde statusupdate over je organisatie een kleinere (specifieke) groep bereikt en niet iedereen dit leest. (Negatieve) berichten missen zo misschien wel de massa, maar een een statusupdate gericht aan een kleine groep, kan zo wel veel meer impact hebben.

Het is dus mogelijk dat berichten over je organisatie minder verspreid worden omdat een gebruiker zijn/haar berichten niet met iedereen deelt. De gebruiker heeft bij de nieuwe instellingen veel meer controle over het delen van statusupdates via Facebook.

Meer weten over de nieuwe instellingen?

Wil je meer weten over de nieuwe instellingen van Facebook? In het artikel ‘Gevolgen van de nieuwe Facebook privacyinstellingen‘ kun je meer lezen over de aanpassingen. Op het weblog van Facebook worden daarnaast alle functies ook kort toegelicht met duidelijke voorbeelden.