17-05-2013 / Martijn Baten
Bedrijven die bezoekers ontvangen in bijvoorbeeld een winkel of kantoorpand en ook een Facebook bedrijfspagina hebben, kunnen aanbevelingen krijgen van fans. Deze aanbevelings-functie is recentelijk uitgebreid met de optie om aan de hand van ‘sterren’ een beoordeling te geven over een locatie. Hiermee kunnen bedrijven op Facebook klanten de mogelijkheid geven om op een laagdrempelige manier ervaringen te delen via Facebook.
Beoordelen aan de hand van ‘sterren’ voor iedere Facebook gebruiker mogelijk
Het beoordelen van bedrijven aan de hand van sterren was tot voor kort enkel beschikbaar in de mobiele applicatie van Facebook via de ‘Lokale zoekfunctie‘. Dit kon ook alleen als een gebruiker ingecheckt was bij het bedrijf of hier getagd was door vrienden. Hierdoor was er geen mogelijkheid om te beoordelen aan de hand van sterren voor alle plaatsen/bedrijven op Facebook. Recentelijk heeft Facebook dit aangepast en geschikt gemaakt voor iedere bedrijfspagina met locatiegegevens.
Een aanbeveling geven op Facebook bedrijfspagina’s
Fans kunnen eenvoudig via een Facebook bedrijfspagina aanbevelingen achterlaten. Door op de tijdlijn te zoeken naar het ‘Aanbevelingen’ venster kunnen fans aan de hand van sterren het bedrijf beoordelen. Vervolgens is het mogelijk om in het onderstaande tekstvak een toelichting te geven op de gegeven beoordeling. Voordat de aanbeveling geplaatst wordt, is het mogelijk om te selecteren met wie de aanbeveling gedeeld wordt. Na het geven van de aanbeveling wordt deze na het toevoegen automatisch geplaatst op de bedrijfspagina wanneer fans kiezen voor de optie ‘Openbaar’. Wanneer het bericht enkel met ‘Vrienden’ wordt gedeeld, kunnen alleen zij de aanbeveling lezen en wordt deze niet zichtbaar op de bedrijfspagina.
Locatiegegevens toevoegen aan een Facebook bedrijfspagina
Om het voor fans mogelijk te maken om een aanbeveling achter te laten moet de bedrijfspagina een Facebook Plaats zijn. Hiervoor is het nodig om de adresgegevens van het bedrijf te koppelen aan de bedrijfspagina. In het artikel ‘Laat klanten je bedrijf als locatie taggen op Facebook‘ wordt uitgelegd hoe je dit kunt doen.
Tip: NSMA Whitepaper: 10 tips voor effectieve bedrijfspagina’s
De Nederlandse Social Media Academie heeft een whitepaper samengesteld met 10 tips om effectiever gebruik te maken van Facebook bedrijfspagina’s. In de whitepaper vind je tips over o.a. het stellen van doelstellingen, plaatsen van statusupdates en het bekijken van de statistieken. Je kunt deze whitepaper gratis aanvragen via deze pagina.