15-01-2012 / Ayman van Bregt

Op Twitter vinden er dagelijks veel conversaties plaats. Ook zonder betaalde tools is het mogelijk om relevante gesprekken te lokaliseren en bij te houden.  Om effectief de informatie naar boven te halen die voor jou interessant is, is het wel belangrijk om een goede basis te leggen door na te denken wat je precies wilt monitoren.
In dit artikel zijn tips op een rij gezet die je kunnen helpen een goede aanpak voor het monitoren op Twitter.

Voordelen van het monitoren via Twitter

Of je nu een groot bedrijf hebt (of werkzaam bent bij) of een kleinere organisatie, Twitter (en andere social media platformen) geven je de mogelijkheid om inzicht te krijgen in wat er leeft bij mensen die voor jou belangrijk zijn. Dit kunnen klanten zijn, concurrenten, prospects en bijvoorbeeld leveranciers. Twitter biedt je bij uitstek snel en veel inzicht om de volgende redenen:

  • Twitter is real-time waardoor je inzage krijgt in wat nu speelt en leeft;
  • Door de beperkte lengte van berichten (140 karakters) is informatie relatief snel en makkelijk te beoordelen op relevantie;
  • Twitter is open waardoor je veel informatie kunt vinden, in tegenstelling tot Facebook waar veel mensen door privacy-settings veel informatie afschermen.

Stappenplan om te monitoren via Twitter

  • Stap 1: Focus bepalen aan de hand van zoekwoorden
    Bepaal aan de hand van wat voor jou belangrijk is woorden die je wilt monitoren. Probeer jezelf te verplaatsen in een ander en probeer de woorkeuze hier op af te stemmen in plaats van alleen te focussen op jouw eigen oplossing of dienstverlening en die woorden die daarmee geassocieerd worden. Als NSMA kunnen wij bijvoorbeeld monitoren op NSMA maar ook op een combinatie van woorden zoals ‘Twitter + hulp gevraagd”.
  • Stap 2: Focus bepalen aan de hand van personen
    Naast het monitoren op woorden kan het ook zijn dat personen of organisaties belangrijk zijn om structureel te volgen. Hierbij kun je bijvoorbeeld denken aan klanten, concurrenten en leveranciers. Door deze sleutelpersonen structureel te volgen weet je beter wat er speelt. Je kunt dit realiseren met de ‘Lijstfunctie’ van Twitter of via de tool Formulists (Behaal zakelijke doelen op Twitter met Formulists).
  • Stap 3: Planning en discipline
    Het is voor veel mensen een uitdaging om regelmaat te brengen in het monitoren. Door dit gestructureerd en op regelmatige basis te doen weet je dat je een duidelijk beeld krijgt van wat er speelt en gezegd wordt. Als je alleen actief bezig bent met monitoren wanneer je zelf tijd hebt, bestaat de kans dat je belangrijke conversaties mist.
  • Stap 4: Filteren
    De zoekmachine van Twitter biedt uitgebreide filteropties bij het zoeken (zie tips). Daarnaast kan het handig zijn om na te denken of een social media dashboard-tool zoals Hootsuite of Tweetdeck je kan helpen om de hoeveelheid data te filteren zodat je alleen echt relevante berichten kunt ontvangen.

Tips om meer uit Twitter te halen

Hieronder een aantal artikelen die eerder op NSMA verschenen en handig zijn om meer te halen uit je monitoringactiviteiten op Twitter.


NSMA cursus Social Media MonitorenDoelgericht monitoren via social media (Facebook, LinkedIn, Twitter en blogs)

In het ebook social media monitoren leer je hoe je doelgericht via social media (Facebook, LinkedIn, Twitter en blogs) kunt monitoren. Deze NSMA-cursus biedt een overzichtelijk stappenplan om vanuit een goede basis te starten en je leert hoe je Twitter, Facebook, LinkedIn en/of weblogs in de gaten kunt houden. Verder wordt uitgelegd hoe je een handig ‘dashboard’ kunt maken waarmee je op een overzichtelijke manier verschillende social media of online conversaties kunt monitoren. Je kunt de cursus hier bestellen.