05-02-2013 / Martijn Baten
Facebook heeft recentelijk nieuwe cijfers gedeeld over producten die zijn gekoppeld aan Facebook bedrijfspagina’s. Volgens Facebook hebben 500.000 bedrijfspagina’s gebruik gemaakt van ‘gepromote berichten‘ en hebben 42 miljoen gebruikers een aanbieding geclaimd die via een bedrijfspagina is geplaatst. In dit artikel een toelichting op de cijfers:
Gepromote berichten gebruikt door 500.000 Facebook bedrijfspagina’s
Volgens COO Sheryl Sandberg bij Facebook is de winst die afkomstig is van lokale bedrijven erg gegroeid in het laatste kwartaal van 2012. Het aantal lokale bedrijven dat betaald voor advertenties op Facebook is verdubbeld sinds het begin van 2012. Voornamelijk ‘gepromote berichten‘ hebben een groei doorgemaakt in 2012. Facebook maakt het met gepromote berichten eenvoudig om een statusupdate een groter bereik te geven door hiervoor te betalen. De functie werd gestart in Juni 2012 en in December hadden 300.000 bedrijfspagina’s 2,5 miljoen statusupdates gepromoot. Op dit moment geeft Facebook aan dat 500.000 bedrijfspagina’s een keer gebruik hebben gemaakt van de mogelijkheid om het bereik van hun statusupdate te vergroten. Volgens Sandberg hebben meer dan 70 procent van de bedrijfspagina’s die ‘gepromote berichten’ hebben uitgeprobeerd dit hierna vaker gedaan.
Facebook Aanbiedingen door 42 miljoen gebruikers geclaimd
Facebook Aanbiedingen werd in September 2012 gestart en maakt het mogelijk voor bedrijfspagina’s om via een update fans te interesseren voor producten en aankopen te stimuleren. De eerste keer dat een aanbieding wordt gedeeld is dat gratis, daarna geldt een minimum van 5 dollar voor het promoten van de update. Volgens Sandberg zijn in het afgelopen half jaar door 42 miljoen gebruikers aanbiedingen geclaimd via Facebook. Het is onduidelijk hoeveel bedrijfspagina’s een aanbieding hebben geplaatst, maar het aantal aanbiedingen dat is geclaimd is significant te noemen. Facebook zegt dat het overgrote deel van de gebruikers die een aanbieding hebben geclaimd de aanbieding hebben opgemerkt via een vriend en niet via de originele statusupdate. Hiermee wordt het virale effect voor een Aanbieding benadrukt. Alles over het zelf starten van een Facebook Aanbieding vind je in het artikel ‘Organiseer een kortingsactie op je bedrijfspagina met Facebook Aanbiedingen‘.