28-09-2012 / Martijn Baten

Facebook Aanbiedingen

Facebook Aanbiedingen is een nieuwe mogelijkheid om producten of diensten onder de aandacht van fans van een bedrijfspagina te brengen. In het artikel ‘Organiseer een kortingsactie op je bedrijfspagina met Facebook Aanbiedingen‘ wordt ingegaan op het aanmaken van een Facebook Aanbieding op een bedrijfspagina. In dit artikel worden tips en tricks aangereikt voor het succesvol toepassen van een actie met Facebook Aanbiedingen.

Gebruik een heldere kop

Het opvallen van je aanbieding is van belang om zoveel mogelijk fans van je actie gebruik te laten maken. Zet in de kop van de aanbieding duidelijk wat je de fan met de aanbieding te bieden hebt (bijvoorbeeld: ‘20% korting op alle NSMA social media ebooks’) en niet een marketingslogan. Vermijd in de kop van de aanbieding onnodig gebruik van hoofdletters en ongebruikelijke leestekens. Die kunnen je kop mogelijk onleesbaar maken of irritatie opwekken bij je fans.

Bekijk hoe vaak de aanbieding wordt geclaimd

Het is eenvoudig om bij te houden hoe vaak de aanbieding van je bedrijfspagina wordt geclaimd. Onder de kop van de aanbieding wordt weergegeven hoeveel mensen gebruik hebben gemaakt van je aanbieding. Om te zien hoeveel mensen de aanbieding hebben gezien, kun je de statistieken van je bedrijfspagina raadplegen.

Bekijk hoe vaak een Facebook aanbieding wordt geclaimd

Communiceer duidelijk de voorwaarden

Een aantal bedrijven hebben al geëxperimenteerd met Facebook Aanbiedingen. Een les die hieruit al blijkt is dat een bedrijfspagina duidelijk moet communiceren over de voorwaarden van de actie. Met goede voorwaarden kun je misverstanden voorkomen. In een artikel op de website van Emerce valt hier meer over te lezen.

Benadruk in de beschrijving/voorwaarden van de aanbieding waar deze gebruikt kan worden (‘alleen via de webshop’, ‘alleen in de winkel’ of ‘in de webshop en in de winkel’), om klachten te voorkomen. Stel ook een redelijke einddatum in voor de aanbieding. Geef mensen minstens een paar dagen de tijd om de aanbieding op te merken en er gebruik van te maken. Maak ook gebruik van het netwerkeffect binnen Facebook door je aanbieding de tijd te geven om te worden verspreid tussen vrienden.

Volg de regels van Facebook

Facebook heeft het reglement voor Facebook bedrijfspagina’s aangepast met regels voor Facebook Aanbiedingen. Wanneer je een aanbieding plaatst vanaf je bedrijfspagina ben je verantwoordelijk voor naleving van de door Facebook gestelde regels. Hieronder worden de vijf nieuwe regels toegelicht:

1. Voldoen aan wet- en regelgeving

De aanbieding die je plaatst moet voldoen aan de voorwaarden die Facebook stelt en de toepasselijke wet-en regelgeving. Aanbiedingen hebben vaak te maken met een groot aantal regels zoals bijvoorbeeld alcohol aanbiedingen onder minderjarigen. Bij twijfel is het goed om iemand te contacteren die kennis heeft van de wetgeving en die kan helpen problemen te voorkomen.

2. Alle beperkingen opnemen in de voorwaarden

Wanneer er beperkingen gelden voor de aanbieding die je plaatst (bijvoorbeeld een einddatum of beperkingen bij het gebruik) dan stelt Facebook het verplicht om deze beperkingen te laten weten in de voorwaarden van je aanbieding.

3. Verantwoordelijk bij fraude

Als maker van de aanbieding ben je zelf aansprakelijk voor onjuiste afhandeling, fraude of andere kwesties die voortkomen uit de verspreiding en het gebruik van je aanbieding. Facebook is dus volgens de regels niet aansprakelijk voor het verder verloop van je aanbieding.

4. Eigen verantwoordelijkheid

Wanneer het gebeurt dat je gemaakte aanbieding bij een ander bedrijf kan worden gebruikt is het je eigen verantwoordelijkheid om contact te onderhouden met het deelnemende bedrijf en de fans in te lichten.

5. Geen cadeaubon of waardebon

Een Facebook Aanbieding mag niet worden gebruikt als waardebon of cadeaubon. Het mag dus niet zo zijn dat een Facebook Aanbieding geld vervangt en bijvoorbeeld 30 euro korting geeft op het gehele assortiment.