07-04-2017 / Martijn Baten

Facebook test een tweede nieuwsoverzicht om gebruikers nieuwe content te laten ontdekken van bedrijfspagina’s en personen die zij nog niet volgen. Via een ‘raket’ icoon in het menu van de mobiele app wordt een alternatief Facebook nieuwsoverzicht ingeladen met berichten waarvan het online sociale netwerk denkt dat gebruikers deze interessant vinden. In dit artikel wordt de test van Facebook toegelicht.

Facebook experimenteert met tweede nieuwsoverzicht

De test van Facebook werd door verschillende gebruikers opgemerkt, zoals is te zien in de tweets die zijn weergegeven onderaan dit artikel. In een reactie aan de website Techcrunch geeft het online sociale netwerk aan dat het test met een vergelijkbare feed in de mobiele apps met populaire artikelen, video’s en foto’s, persoonlijk samengesteld gebaseerd aan de hand van content die mogelijk interessant voor de gebruiker zijn. Facebook geeft aan dat gebruikers hebben aangegeven nieuwe content te willen ontdekken van pagina’s waarmee zij nog niet verbonden zijn. Met de test hoopt het online sociale netwerk te ontdekken of gebruikers de nieuwe functie waarderen.

Facebook heeft in de afgelopen tijd veel kritiek gekregen op de samenstelling van het Facebook nieuwsoverzicht. Zo is de verspreiding van nepnieuws door gebruikers een probleem waar het online sociale netwerk zich al langer over buigt. Door een alternatief nieuwsoverzicht voor gebruikers te ontwikkelen houdt Facebook meer controle over de berichten die daar zichtbaar zijn. Daarnaast kan het voor bedrijven en uitgevers nieuwe kansen bieden om content onder de aandacht te brengen van gebruikers. Het is vooralsnog onbekend hoe lang Facebook test met het tweede nieuwsoverzicht en wanneer de functie definitief beschikbaar zal zijn voor alle gebruikers.

Onderstaande tweets laten de reacties van gebruikers zien op het experiment met een tweede Facebook nieuwsoverzicht: