Facebook fans sterker betrokken bij merken dan niet-fans

Facebook

Facebook fans zijn sterker betrokken bij hun favoriete merken, dan niet-Facebook fans. Fans van een Facebook bedrijfspagina hebben een grote betrokkenheid bij merken, bleek al uit een wetenschappelijk onderzoek van het Nederlandse bureau Social Embassy. Recentelijk voerde het bureau opnieuw een eigen onderzoek uit, dit maal in de praktijk.

In een onderzoek onder zes Nederlandse merken is de relatie tussen interactie op Facebook bedrijfspagina’s en betrokkenheid aan merken in de praktijk getoetst. Aan het onderzoek hebben 3.009 respondenten (1.272 fans en 1.737 niet-fans) meegewerkt.

Betrokkenheid neemt toe bij Facebook fans

Uit het onderzoek blijkt dat bij gemiddeld 30 procent van de fans, de betrokkenheid bij het merk is toegenomen sinds dat zij fan van de bedrijfspagina zijn geworden. Van KPN stelt maar liefst 56% van de fans dat hun toewijding aan het merk met KPN sterker is geworden sinds zij fan werden van het merk op Facebook. Het onderzoek laat ook zien dat er een verband is tussen de mate van interactie vanuit het merk en de betrokkenheid van de fan. Merken kunnen dus door het aangaan van interactie met fans meer betrokkenheid van fans creëren.

Percentage fans waarvan de Brand Commitment is toegenomen

Het onderzoek is ook gebruikt om te kijken naar een veranderende consumptie sinds het fan zijn van een merk op Facebook. Een deel van de fans geeft aan het merk vaker te zijn gaan gebruiken sinds zij fan zijn. Bij Optimel geeft 9 procent van de fans dit aan, bij Chocomel 21 procent en bij 3FM 6 procent (3FM had al een heel hoog gebruik onder fans).

Meer consumptie na het worden van Facebook fan

Rapportage: ‘Facebook ROI voor merken’

Alle inzichten uit het onderzoek van Social Embassy zijn te lezen in de rapportage ‘Facebook ROI voor merken‘. Hieronder is de rapportage te bekijken en te downloaden via Slideshare.

Afbeelding: spencereholtaway / Flickr / Creative Commons