26-09-2014 / Martijn Baten

trending_headline

Het algoritme van het Facebook nieuwsoverzicht is aangepast om updates van vrienden en bedrijfspagina’s te tonen op het juiste moment. Het online sociale netwerk wil vaker populaire updates aan gebruikers tonen die op dat moment relevant zijn. Denk bijvoorbeeld als updates over een sportwedstrijd die wordt gespeeld of een serie op TV.

Facebook nieuwsoverzicht toont populaire berichten op het ‘juiste’ moment

Het Facebook nieuwsoverzicht wordt samengesteld door het zogenoemde EdgeRank algoritme dat met verschillende elementen rekening houdt. Vanaf nu wordt door het algoritme nog scherper gekeken naar het moment waarop de update is geplaatst in combinatie met het onderwerp van de update. Hiervoor gebruikt Facebook het eerder geïntroduceerde ‘trending topics‘ dat berichten over hetzelfde onderwerp bundelt. Wanneer een vriend of bedrijfspagina een update plaatst over een onderwerp dat op dat moment populair is op Facebook, dan is de kans hoger dat de update verschijnt in het Facebook nieuwsoverzicht. Een test van Facebook met een klein percentage updates heeft aangetoond dat de aanpassing aan het algoritme leidt tot 6 procent meer interactie door gebruikers op populaire updates.

Facebook nieuwsoverzicht houdt rekening met moment van interactie

Een andere aanpassing die wordt doorgevoerd aan het Facebook nieuwsoverzicht gaat over de momenten waarop interactie plaatsvindt op updates. Vanaf nu houdt Facebook rekening met het moment dat een update likes, reacties of shares krijgt van vrienden of volgers. Wanneer gebruikers interactie hebben op een update nadat het is geplaatst en minder interactie heeft (een paar uur) later, kan dit betekenen dat het bericht vooral relevant is op het moment dat het net is geplaatst. Het online sociale netwerk gebruikt dit als indicatie om updates hoger te tonen in het nieuwsoverzicht.

De veranderingen aan het Facebook nieuwsoverzicht worden geleidelijk doorgevoerd. Facebook verwacht niet dat bedrijfspagina’s veel verschil zullen zien in het bereik van hun updates. Wanneer updates gaan over onderwerpen die ‘trending’ zijn, kan interactie op korte termijn toenemen, maar zal over tijd ook weer afnemen. Als bedrijfspagina op Facebook blijft het voornamelijk belangrijk om updates en content te plaatsen die relevant is voor de doelgroep.