29-01-2013 / Martijn Baten
Facebook test een nieuwe functie waarmee fans die een bedrijfspagina hebben ‘geliked’ (vind-ik-leuk), suggesties krijgen van vergelijkbare bedrijfspagina’s om te volgen. Wanneer gebruikers klikken op de ‘Vind-ik-leuk’ knop onder de omslagfoto op een bedrijfspagina, verschijnt er een venster met ‘Meer pagina’s die je misschien leuk vindt’. Hiermee geeft Facebook gebruikers suggesties om bedrijfspagina’s te volgen uit dezelfde categorie. De suggesties komen tot stand door Facebook zelf en bestaan op dit moment niet uit betaalde bedrijfspagina’s. De aanbevelingen worden organisch bepaald aan de hand van locatie, categorie en andere bedrijfspagina’s die fans van de pagina ook hebben ‘geliked’.
Suggesties voor andere Facebook bedrijfspagina’s attenderen fans op concurrenten
In het venster waar Facebook aanbevelingen aan haar gebruikers om andere bedrijfspagina’s te ‘liken’ in toont, kunnen gebruikers deze gesuggereerde bedrijfspagina direct ‘liken’ door via de afbeelding op ‘Vind-ik-leuk’ te klikken. Wie alle suggesties wil bekijken kan kiezen voor ‘Alles weergeven’ waarna direct een pagina met allerlei suggesties wordt getoond.
Met de nieuwe functie biedt Facebook de mogelijkheid om gebruikers te attenderen op vergelijkbare bedrijfspagina’s en wil het gebruikers stimuleren meer bedrijfspagina’s te volgen die vallen binnen hun interessegebied. Een nadelig effect voor beheerders van bedrijfspagina’s kan zijn dat de aandacht op de bedrijfspagina, na het ‘liken’, gaat naar de aanbevelingen en niet naar de content op de pagina. Daarnaast wijzen de suggesties mogelijk fans op concurrenten waarmee zij zich ook kunnen verbinden.