08-07-2019 / Martijn Baten

Facebook maakt het voor bedrijfspagina’s mogelijk om updates te delen die specifiek gericht zijn op hun topfans. Gebruikers worden topfans van een Facebook bedrijfspagina door video’s van de pagina te bekijken, de inhoud van de pagina leuk te vinden of opmerkingen erbij te plaatsen of berichten te delen.

Facebook voegt badges voor topfans toe aan bedrijfspagina’s

Gebruikers die in aanmerking komen voor de zogenoemde top fan badge en deze inschakelen, krijgen een badge naast hun naam wanneer ze op de content van de bedrijfspagina reageren. Zoals in de onderstaande afbeelding te zien is, maakt de optie het voor beheerders van Facebook bedrijfspagina’s mogelijk berichten exclusief voor topfans beschikbaar te stellen, om hen bijvoorbeeld te ‘bedanken’ of ‘exclusieve content aan te bieden’. Bij sommige paginagebruikers was deze optie de afgelopen maanden al beschikbaar.

Het gericht bereiken van topfans biedt paginabeheerders de mogelijkheid meer betrokkenheid binnen de community van enthousiaste klanten en fans te bevorderen. Door te richten op de meest gepassioneerde fans en klanten, kunnen bedrijfspagina’s hun fans stimuleren om actiever te blijven op de pagina en het bereik te vergroten door verhoogde activiteit en interactie.

Om als pagina in aanmerking te komen moet eerst de topfans-badge ingeschakeld worden. Dit kan door naar pagina instellingen te gaan en het gedeelte ‘Facebook-badges’ te selecteren.

Topfans zijn alleen beschikbaar voor Facebook bedrijfspagina’s die voldoen aan de volgende criteria:

  • De pagina moet meer dan 10.000 paginavolgers hebben;
  • De pagina moet minimaal 28 dagen oud zijn;
  • Overschakelen naar het videosjabloon voor pagina’s,
  • Niet de badge voor maatschappelijk betrokkenheid gebruiken.

Beheerders kunnen de lijst met topfans bekijken via het tabblad ‘Community’ van de pagina om te zien wie er precies bereikt worden.

Top fan badges in- of uitschakelen

De top fan badges kunnen in- of uitgeschakeld worden als de pagina aan de bovenstaande criteria voldoet. De top fan badges kunnen vervolgens als volgt in- of uitgeschakeld worden:

  • Ga naar de Facebook bedrijfspagina en kies bovenaan in het menu voor ‘Instellingen’;
  • Kies in het linkermenu voor Facebook-badges;
  • Kies vervolgens voor de optie om top fan badges in of uit schakelen.

De vereisten voor topfans zijn enigszins beperkt. Recentelijk heeft Facebook de toegangslimiet voor topfans verlaagd, waardoor meer fans een topfanbadge kunnen verkrijgen. Bedrijfspagina’s kunnen dit uiteraard stimuleren door het delen van relevante content en het stimuleren van interactie.

Meer leren over Facebook en andere social media? Meld je dan aan voor de wekelijkse NSMA nieuwsbrief!

Elke maand onze laatste tips & tricks ontvangen per mail? Abonneer je dan op onze NSMA Social Media Nieuwsbrief hieronder.

De nieuwsbrief wordt automatisch samengesteld en verzonden. We gaan vertrouwelijk met je persoonsgegevens om.