04-07-2014 / Martijn Baten
Het dalende bereik op Facebook zorgt ervoor dat bedrijven kiezen voor het betaald promoten van updates in het nieuwsoverzicht van gebruikers. Onderzoek van Socialbakers laat zien dat het succes van gepromote berichten sterk samenhangt met de mate van interactie op de Facebook updates.
Het effect van interactie op het bereik van Facebook updates
Het onderzoek is gebaseerd op 300.000 Facebook updates geplaatst op Facebook bedrijfspagina’s van 2.715 bedrijven. Socialbakers concludeert in het onderzoek dat het effect van het betaald promoten van updates op Facebook sterk afhankelijk is van de interactie op de update. Hoewel het totale bereik van updates (met betaalde promoties) met 1 tot 99 interacties al 2,3 keer hoger is dan het organische bereik, is het bereik van updates met meer dan 5.000 interacties 86,6 keer groter. In onderstaande grafiek zijn de belangrijkste cijfers uit het onderzoek weergegeven. De cijfers laten zien dat het effect van gepromote updates op Facebook wordt versterkt naarmate er meer interactie op updates is.
Prijzen van Facebook advertenties sterk gestegen
Eerder berichtte de Nederlandse Social Media Academie over de sterk gestegen prijzen van Facebook advertenties door het gedaalde organische bereik op Facebook. Mede door de stijging is het betaald bereik van veel merken op Facebook afgenomen. In dit artikel is meer te lezen over een onderzoek dat het bureau Flightpath uitvoerde.
Afbeelding: StatistaCharts