Het effect van Twitter bedrijfspagina’s op Twitter-gebruikers

Twitter lanceerde in december 2011 brand pages. Deze pagina’s zijn speciale Twitter-profielen met meer functionaliteiten en vergelijkbaar met de bedrijfspagina’s van Facebook en Google Plus. In het artikel ‘Twitter gaat concurreren met Facebook en Google met Twitter bedrijfspagina’s‘ kun je alles lezen over de brandpages die volgens Twitter zelf, merken meer kracht en zichtbaarheid geven. SimpleUsability onderzocht de 21 Twitter bedrijfspagina’s die in december gelanceerd werden waaronder American Express, Coca-Cola, DellGeneral Electric, Heineken, HP, McDonald’s en Subway. In het onderzoek is met behulp van eye-tracking gekeken naar het gedrag van mensen bij het bekijken van branded pages bezoeken.

Conclusies onderzoek

De belangrijkste conclusies uit het onderzoek zijn hieronder op een rij gezet:

  • De visuele header (zie de afbeelding bovenaan dit artikel) heeft de meeste impact als het meteen duidelijk maakt waar de branded page voor is bedoeld. Een duidelijke header schept de juiste verwachting bij de bezoeker;
  • De visuele header gebruiken als advertentieruimte, leidt er toe dat gebruikers deze overslaan en kijken naar de ‘Pinned Tweet’. Dit is een specifieke tweet die je als eigenaar van een branded page kunt ‘vastpinnen’ bovenaan de pagina. Als er link verwijst naar een foto of video in deze tweet wordt deze automatisch weergegeven;
  • Acties en aanbiedingen in de header werken goed maar kunnen voor verwarring zorgen omdat er niet geklikt kan worden;
  • De ‘pinned tweet’ is het meest effectief als de content verrijkt wordt met een foto of een video;
  • De boodschap die in de header wordt gecommuniceerd ook via de Pinned Tweet communiceren, blijkt een positief effect te hebben;
  • Video (in de vastgepinde tweet) trekt veel aandacht waardoor gebruikers langer blijven hangen.

Het volledige onderzoek van SimpleUsability kun je hier terugvinden.

NB: Als je één van de bedrijfspagina’s hierboven genoemd niet kunt zien, controleer dan of je de nieuwe Twitter-versie hebt geactiveerd.