Twitter concurreert met Facebook en Google door bedrijfspagina’s te lanceren


Na aankondiging en uitrol van de nieuwe Twitter-versie lanceert Twitter nu bedrijfspagina’s voor merken en organisaties. Twitter wil hiermee meer mogelijkheden creëren voor adverteerders.

De mogelijkheden van een Twitter bedrijfspagina

Bedrijfspagina’s (Twitter spreekt over Brand pages) zijn gratis in gebruik en kunnen gepersonaliseerd worden met een grote header waar een merk bijvoorbeeld een logo of andere afbeelding kan plaatsen. Er kan ook voor gekozen worden om een specifieke tweet bovenaan de timeline te tonen waarbij automatisch content zichtbaar is (een foto of video bijvoorbeeld). De bezoeker van de pagina hoeft niet eerst op een link te klikken maar ziet meteen de content.

Wanneer je als merk of organisatie via Twitter aan webcare doet, kun je ervoor kiezen om reacties (@ replies of @ mentions) niet zichtbaar te maken op de bedrijfspagina. Op deze manier kun je de interactie aangaan met mensen op Twitter zonder dat hierdoor de content die je op de bedrijfspagina plaatst minder goed zichtbaar wordt door de vele berichten.

Uitrol Twitter bedrijfspagina’s

Twitter start de pagina’s met een aantal bestaande adverteerders; American Express, Best Buy, Bing, Chevrolet, Coca-Cola, Dell, Disney, General Electric, HP, Intel, JetBlue, Kia, McDonald’s, Nike, PepsiCo, Staples, Verizon Communications Wireless, NYSE Euronext, Heineken, Subway en Paramount Pictures. Daarnaast zijn er nog wat merken die nog niet bekend zijn gemaakt.

Twitter verwacht dit jaar $ 139.5 miljoen te verdienen aan advertentie-inkomsten en wil in 2013 gegroeid zijn naar $ 400 miljoen (bron eMarketer). Wanneer de uitrol voor merken volledig beschikbaar zal zijn is nog niet bekend. Twitter rolt haar nieuwe functionaliteiten meestal gefaseerd uit dus waarschijnlijk moet je nog even geduld hebben tot het nieuwe jaar.