12-03-2012 / Stefan Mooren

LinkedIn is een uitstekend online sociaal netwerk om jezelf te profileren, werk te vinden en in contact te treden met professionals. Het netwerk bestaat sinds begin 2012 uit ruim 150 miljoen profielen. Omdat deze profielen veel informatie bevatten, is LinkedIn ook een geschikt medium voor onderzoek. Hieronder zijn een aantal tips gegeven over manieren waarop je LinkedIn kunt gebruiken voor onderzoeksdoeleinden:

Doelgroeponderzoek

Ben je op zoek naar informatie over een specifieke doelgroep, dan kan de zoekfunctie van LinkedIn hieraan bijdragen. De zoekfunctie van LinkedIn kun je instellen op ‘People’. Vervolgens geef je  hier een steekwoord op dat kenmerkend is voor de doelgroep die je wilt onderzoeken (bijvoorbeeld ‘belastingadviseur’). In de zoekresultaten verschijnen nu alle mensen op LinkedIn die deze zoekterm op hun profiel getoond hebben. Via de geavanceerde filterfuncties kun je de zoekopdracht specialiseren zodat je de juiste doelgroep over houdt die je wilt onderzoeken. De hoeveelheid zoekresultaten geeft bijvoorbeeld een beeld van de onderzoekspopulatie en door het analyseren van de profielen kun je kenmerken en overeenkomsten ontdekken. Meer informatie over het gericht zoeken naar mensen op LinkedIn en de geavanceerde filterfuncties, wordt behandeld in het ebook: Cursus LinkedIn gevorderden.

Marktonderzoek

Ook om een bepaalde markt in kaart te brengen, kan LinkedIn een toegevoegde waarde zijn. Wil je bijvoorbeeld een B2B dienst in de markt zetten en wil je achterhalen of hier vraag naar is, dan kun je door middel van relevante trefwoorden de statusupdates die mensen op LinkedIn plaatsen doorzoeken. Als er veel statusupdates geplaatst worden in relatie tot jouw dienst, is dit wellicht een teken dat er behoefte aan is. Meer informatie over het doorzoeken (lees: monitoren) van LinkedIn (en andere social media), is omschreven in het ebook: Cursus social media monitoren.


Concurrentieonderzoek

Op LinkedIn is het mogelijk om een bedrijfspagina te maken. Door de zoekfunctie van LinkedIn in te stellen op ‘Companies’, is het mogelijk om bedrijfspagina’s te doorzoeken. Op deze manier kun je bijvoorbeeld in kaart brengen welke bedrijven actief zijn op LinkedIn in relatie tot de zoekopdracht. Vervolgens kun je de gevonden bedrijfspagina’s analyseren op bruikbare informatie of je laten inspireren door de manier waarop concurrenten hun producten en/of diensten aanbieden.