29-07-2013 / Ayman van Bregt

LinkedIn introduceerde afgelopen week een nieuwe manier voor adverteerders om zichtbaar te zijn op het online zakelijke sociale netwerk; gesponsorde updates (LinkedIn Sponsored Updates). LinkedIn gesponsorde updates zijn voor merken een nieuwe manier om op effectieve wijze relaties op te bouwen met volgers en niet-volgers op het grootste professionele sociale netwerk in de wereld. Door gebruik te maken van gesponsorde updates kunnen bedrijven zakelijke content, zoals video’s, presentaties en productnieuws, promoten en zichtbaar maken via het nieuws-overzicht van LinkedIn-gebruikers. Bedrijven kunnen door de inzet van gesponsorde updates het bereik van hun bedrijfspagina vergroten en met nieuwe doelgroepen in contact komen.

Ambitie LinkedIn gesponsorde updates

De introductie van de gesponsorde updates op LinkedIn sluit aan bij de ambitie van LinkedIn die gedeeld werd tijdens een perslunch (lees het artikel ‘LinkedIn deelt plannen voor de toekomst tijdens perslunch‘). Marcel Molenaar, Head of Marketing Solutions bij LinkedIn Benelux, zegt hierover: “Ons doel is om een professioneel contentplatform te ontwikkelen en marketeers nieuwe mogelijkheden te bieden om zakelijke resultaten te behalen door het delen van relevante content met onze leden.”
LinkedIn is er van overtuigd dat de combinatie van zelf geplaatste content en betaalde content in het nieuwsoverzicht van LinkedIn gebruikers zal zorgen voor een goede gebruikservaring. Gesponsorde updates zijn onderdeel van het aanbod van LinkedIn Marketing Solutions, met verschillende oplossingen voor bedrijven die geïnteresseerd zijn in het opbouwen van relaties met professionals wereldwijd.

Werking LinkedIn gesponsorde updates

Gesponsorde updates worden weergegeven in het nieuwsoverzicht van LinkedIn-gebruikers waarbij het duidelijk te zien is dat de update gesponsord is. De gesponsorde updates worden op alle platformen weergegeven (desktop computers, laptops, tablets en mobiele telefoons). LinkedIn geeft adverteerders de mogelijkheid om gesponsorde updates in te zetten op basis van CPM (kosten per duizend weergaven) of CPC (kosten per klik) middels een veilingsysteem. Bedrijven kunnen updates in 20 talen en in 200 landen promoten. Voor adverteerders die gesponsorde updates inzetten zijn er realtime statistieken beschikbaar om de effectiviteit van de gesponsorde updates op LinkedIn goed te kunnen monitoren en bij te kunnen sturen indien nodig. LinkedIn gebruikers kunnen met de ‘like’-, ‘share’- en ‘comment’-opties reageren op de content en kunnen er ook voor kiezen om het betreffende bedrijf te gaan volgen. Een voorbeeld van een gesponsorde update van HootSuite, is te zien in de onderstaande afbeelding:

Ervaringen LinkedIn gesponsorde updates

Een aantal bedrijven was in de gelegenheid om voor de officiële introductie van de gesponsorde updates te kunnen ervaren wat de impact is. Capgemini was één van deze bedrijven die zeer positief zijn over de ervaringen met de gesponsorde updates. Rena Patel, Group Advertising en Branding Digital Campaigns Manager bij Capgemini deelt haar ervaring: ‘”We hebben reeds goede resultaten gezien van gesponsorde updates als pilotpartner binnen de testfase, waarbij we content hebben gebruikt van onze API-integratie: ‘Content Loop’. We zijn zeer enthousiast over de potentie van deze updates om traffic te genereren naar onze content op LinkedIn en op die manier de dialoog aan te gaan met onze doelgroep.”
In de onderstaande slideshare van LinkedIn zijn een aantal voorbeelden te zien hoe bedrijven slim gebruik maken van de gesponsorde updates op LinkedIn.