26-10-2012 / Martijn Baten

Mike Gamson LinkedIn

Een groei in het mobiel gebruik, het volgen van invloedrijke professionals en een Nederlandse versie van LinkedIn Today. Mike Gamson (Senior Vice President Global Solutions) van LinkedIn deelde deze plannen tijdens een exclusieve perslunch. De Nederlandse Social Media Academie was erbij en zet in dit artikel een aantal belangrijkste inzichten van de middag op een rij.

Mobiel gebruik LinkedIn enorm gegroeid

LinkedIn ziet een enorme groei in het gebruik van mobiele applicaties. 27 procent van het totale LinkedIn gebruik is op dit moment afkomstig van mobiel. Vorig jaar was dit nog 11 procent. Het lanceren van een nieuwe mobiele applicatie heeft hier sterk aan bijgedragen, stelt Gamson. De mobiele gebruikers zijn meestal voor en na werktijd actief, terwijl tijdens werkuren vooral LinkedIn op een desktop computer wordt gebruikt. Op het begin van de werkdag is het LinkedIn gebruik het grootst.

Invloedrijke professionals volgen via LinkedIn

Recentelijk lanceerde LinkedIn de functie om invloedrijke mensen te volgen op LinkedIn.  LinkedIn ziet het volgen van invloedrijke mensen als een manier om op de hoogte te blijven van laatste ontwikkelingen en om professionals te inspireren. Gamson verteld dat het een opstap is naar een volgerssysteem binnen LinkedIn waarbij mensen niet alleen een connectie met elkaar maken, maar er ook voor kiezen om invloedrijke mensen te volgen. Voorlopig is LinkedIn van plan om voornamelijk op geografisch vlak voor groei te kiezen bij deze functie. Dat wil zeggen dat het binnenkort mogelijk is om meer invloedrijke professionals op nationaal/lokaal niveau te volgen.

LinkedIn Today mogelijk in het Nederlands

LinkedIn Today is een functie om professionals inzicht te bieden in wat er speelt in hun vakgebied, verteld Gamson. LinkedIn verwacht in de toekomst een Nederlandse versie van LinkedIn Today te brengen. Gamson geeft aan dat uit ervaring blijkt dat nieuws in eigen taal goed wordt ontvangen. Om deze reden is het doel om een versie van LinkedIn Today voor de Nederlandse markt te specialiseren. Wanneer de Nederlandse versie van LinkedIn Today wordt gelanceerd, is voorlopig nog niet bekend.

Voorlopig geen integratie met andere sociale netwerken

Een toekomst waarbij sociale netwerken als Facebook worden geïntegreerd in LinkedIn, ziet LinkedIn niet als optie. LinkedIn wil professionals helpen in de scheiding tussen zakelijke en privé netwerken en ziet een groeiend belang van online zakelijk sociale netwerken. LinkedIn blijft zich vanuit deze opvatting enkel focussen op professionals.

LinkedIn blijft gratis voor gebruikers

Inkomsten haalt LinkedIn momenteel voor 25 procent uit advertenties. Gamson benadrukt dat LinkedIn gratis blijft. Gebruikers zijn voor LinkedIn het belangrijkste en dat zal altijd blijven, stelt Gamson. Het businessmodel van LinkedIn is gebaseerd op het aanbieden van Talent Solutions, Marketing Solutions en Premium Accounts.

Kansen voor interne communicatie via LinkedIn

Gamson verteld dat 5 miljard professionals werden gezocht met behulp van de zoekfunctie binnen LinkedIn. Hiermee wordt het belang van goede vindbaarheid binnen LinkedIn benadrukt. Ongeveer een kwart zoekt naar eigen collega’s met de zoekfunctie. LinkedIn laat hiermee zien dat het kansen ziet in het bieden van oplossingen voor interne doeleinden binnen organisaties.

Rabobank populairste werkgever volgens LinkedIn

LinkedIn deelde tijdens de perslunch ook mee dat Rabobank volgens onderzoek de meest populaire werkgever van Nederland is. Opvallende uitkomst van het onderzoek is dat acht van de top tien bedrijven uit Nederland afkomstig zijn, waaronder Phillips, ABN AmroShell en Ahold. Nederlanders lijken het prettig te vinden om bij typisch Nederlandse bedrijven te werken. Ook de financiële sector is volgens het onderzoek nog steeds in trek. De twee populairste bedrijven van Nederland zijn banken (Rabobank en ABN).