11-07-2019 / Ayman van Bregt
Veel organisaties zijn bezig om medewerkers meer te betrekken bij hun marketingactiviteiten. De waarde van een medewerker als ambassadeur voor de organisatie wordt ook employer branding genoemd. In dit artikel staan een aantal tips op een rij om van medewerkers ambassadeurs op LinkedIn  te maken.

Maak ambassadeurs op LinkedIn van medewerkers

Het is in toenemende mate lastig voor organisaties om een goed organisch bereik (zichtbaarheid zonder te betalen) te realiseren. Social media platformen passen hun algoritmes aan die de zichtbaarheid onder de volgers van bedrijfspagina’s bepalen. Zo gaf Facebook’s Mark Zuckerberg in een persbericht in 2018 aan dat gebruikers minder publieke content zullen zien van bedrijven, merken en media en meer van het directe relatienetwerk. Het is daarom steeds belangrijker voor organisaties om medewerkers te betrekken. LinkedIn biedt hiervoor een tool aan om ambassadeurs op LinkedIn te faciliteren gennaamd LinkedIn Elevate.

LinkedIn Elevate faciliteert organisaties om content te verspreiden onder medewerkers die dit makkelijk kunnen delen met het eigen netwerk. Uiteraard zijn er ook andere commerciële tools voorhanden op de markt om contentverspreiding onder medewerkers te faciliteren. Voordat er met de tools wordt gestart is het belangrijk om medewerkers goed te faciliteren om daarmee ook echte ambassadeurs te kunnen creëren.

Stappenplan om ambassadeurs op LinkedIn te activeren

Om ambassadeurs op LinkedIn te activeren is het belangrijk om een goede basis in de organisatie te leggen van waaruit gewerkt kan worden. In dit plan kan aandacht worden besteed aan de volgende elementen:

  • Aansluiten bij de interesses van medewerkers
    Zorg dat er interessante content is die zo waardevol is dat medewerkers het van nature al willen delen met hun netwerk en zich niet verplicht voelen.
  • Voldoende bronnen
    Het is belangrijk om te zorgen dat er volgende middelen en bronnen zijn van waaruit wordt geput om content te creëren. De ervaring leert vaak dat actieve medewerkers enthousiast starten maar door de drukte van het werk minder tijd hebben om content te creëren. Het is belangrijk dat organisatie hier een structurele ondersteuning in biedt om kwaliteit en continuïteit te waarborgen. Een contentroadmap kan zorgen voor een goede borging van de content.
  • Train medewerkers
    Zorg dat medewerkers goed voorbereid zijn door middel van een social media training of workshop en alle onduidelijkheden of mogelijke belemmeringen zijn weggenomen. Hierbij kan er ook goed worden stilgestaan bij de do’s en dont’s vanuit de organisatie zodat er een gemeenschappelijk kader ontstaat bij alle medewerkers.
  • Betrek alle medewerkers
    Door succesverhalen te delen met de gehele organisatie kunnen alle medewerkers beter betrokken worden en de ervaring leert dat mensen die de waarde nog niet zien ook enthousiast worden door de goede ervaringen van collega’s.
  • Meten, leren en verbeteren
    Als organisatie is het ook belangrijk om tastbaar succes te definiëren door middel van meetindicatoren die het succes aantoonbaar maken. Zorg in de training dat medewerkers ook zelf begrijpen op basis van welke indicatoren zij gevoel krijgen bij het effect en zorg voor meetinstrumenten op een organisatiebreed niveau.

Hulp nodig om om ambassadeurs op LinkedIn te creëren?
Organisaties die graag van medewerkers ambassadeurs op LinkedIn willen maken en stappen willen maken op het gebied van employer branding en daarbij hulp zoeken kunnen de expertise van de Nederlandse Social Media Academie inroepen. Ervaren deskundigen zijn in staat om zowel op strategisch en op praktisch niveau ondersteuning te bieden door middel van advies, trainingen en workshops. Bekijk hiervoor ons ‘social media maatwerkaanbod‘.

Meer leren over LinkedIn en andere social media? Meld je dan aan voor de wekelijkse NSMA nieuwsbrief!

Elke maand onze laatste tips & tricks ontvangen per mail? Abonneer je dan op onze NSMA Social Media Nieuwsbrief hieronder.


De nieuwsbrief wordt automatisch samengesteld en verzonden. We gaan uiteraard vertrouwelijk met je persoonsgegevens om.