03-11-2017 / Martijn Baten

Vanaf volgende maand wordt het mogelijk om de door bedrijven op Facebook gepubliceerde advertenties als gebruiker in te zien. Door deze ‘Bekijk advertenties’ optie toe te voegen wil Facebook, net als Twitter, de transparantie van Facebook advertenties te verhogen.

Maatregelen voor meer transparantie van Facebook advertenties

De nieuwe ‘Bekijk advertenties’ functie geeft gebruikers toegang tot alle advertenties die een bedrijf momenteel op actief heeft staan op Facebook, Instagram en Messenger. De functie wordt beschikbaar voor elke Facebook bedrijfspagina, en kan door iedereen worden gebruikt. Hiervoor maakt het niet uit of de Facebook gebruiker binnen  de doelgroep van de advertentie valt of niet. De functie is nu al optioneel beschikbaar voor een aantal geselecteerde bedrijfspagina’s om als tabblad op de pagina te gebruiken.

Bekijk de Facebook advertenties van bedrijven

Politieke advertenties
Facebook vestigt in het bijzonder aandacht op politiek gerelateerde advertenties. Voor deze adverteerders zullen niet alleen de advertenties die momenteel lopen kunnen worden bekeken, maar zal ook een archief van eerder geplaatste advertenties beschikbaar zijn. Daarnaast wordt meer informatie vrijgegeven over politieke advertenties. Zo zullen gebruikers ook het besteedde bedrag, het bereik en de gekozen doelgroep van de advertentie zien.

Ook zullen politieke adverteerders een nieuw proces moeten doorlopen voordat zij advertenties kunnen inzetten. Hiermee moeten de adverteerders verifiëren of zij bijvoorbeeld momenteel een verkiezingscampagne managen, voor welke partij(en) en op welke locatie. Ook deze informatie zal vervolgens zichtbaar zijn bij de advertentie.

Met het introduceren van deze maatregelen hoopt Facebook een einde te maken aan de verscholen politieke berichten, die slechts zichtbaar zijn voor specifiek gekozen doelgroepen. Deze berichten zijn vaak niet zichtbaar voor de mensen waar de advertentie niet op is gericht, aangezien deze niet op de pagina van de adverteerder verschijnen. Momenteel wordt hier veel gebruik van gemaakt door politiek gemotiveerde groepen, die specifieke advertenties richten op kwetsbare doelgroepen in de hoop om zo draagvlak te creëren voor hun ideologie.

De ‘Bekijk advertenties’ functie  biedt ook een nuttige toevoeging voor bedrijven. Adverteerders kunnen hiermee namelijk inzicht krijgen in het succes en de instellingen achter de advertenties van concurrenten. De nieuwe functie zal om te beginnen worden getest in Canada. In het nieuwe jaar zal de functie worden in de rest van de wereld worden ingevoerd.

Meer leren over Facebook en andere social media? Meld je dan aan voor de wekelijkse NSMA nieuwsbrief!

Elke maand onze laatste tips & tricks ontvangen per mail? Abonneer je dan op onze NSMA Social Media Nieuwsbrief hieronder.

De nieuwsbrief wordt automatisch samengesteld en verzonden. We gaan vertrouwelijk met je persoonsgegevens om.