01-11-2017 / Ayman van Bregt

Twitter is actief met het doorvoeren vaneen aantal veranderingen op het platform. Naast de aangekondigde wijzigingen voor een betere veiligheid zal er meer transparantie worden doorgevoerd bij het adverteren op Twitter. Dit artikel zet de belangrijkste wijzigingen rondom advertenties op Twitter op een rij.

Twitter biedt meer transparantie bij advertenties op Twitter

Twitter wil de transparantie van Twitter advertenties verhogen. Enerzijds zullen er striktere richtlijnen voor adverteerders komen. Anderzijds kunnen gebruikers meer controle uitoefenen over de advertenties die ze wel en niet zien op Twitter. Voor gebruikers introduceert Twitter daarom het ‘Advertising Transparency Center’.

Het Twitter Advertising Transparency Center laat alle activiteiten achter advertenties op Twitter zien. Gebruikers kunnen via dit dashboard de volgende informatie raadplegen:

  • Alle advertenties die actief zijn op Twitter;
  • De looptijd van advertenties;
  • De verantwoordelijke voor de advertentiecampagne (relevant voor grotere organisaties);
  • Advertenties die gericht zijn op de Twitter gebruiker zelf en op basis van welke segmentatiecriteria wordt getarget.

Gebruikers kunnen tevens aangeven dat ze een advertentie ongepast of niet wenselijk vinden.  De controlemogelijkheden zullen beschikbaar zijn voor iedere advertentie op Twitter. De feedback helpt Twitter om ongepaste en niet relevante advertenties sneller te verwijderen en meer relevantie in de tijdlijn van gebruikers te creëren.

Advertenties op Twitter die in de toekomst onderdeel zijn van politieke campagnes zullen door de nieuwe maatregelen door gebruikers ook als dusdanig herkend worden. Politieke partijen of kandidaten zullen bij het adverteren op Twitter expliciet moeten aangeven dat de advertentie gericht is op politieke activiteiten. Hiervoor is ook een apart onderdeel opgenomen in het nieuwe Advertising Transparency center. Aan de hand van een badge zullen Twitter gebruikers politieke advertenties duidelijk kunnen herkenen zoals is te zien in onderstaand voorbeeld:

Meer transparantie bij het adverteren op Twitter

 

Twitter voert de wijzigingen aan advertenties op Twitter eerst door voor gebruikers in de Verenigde Staten en zal de functie vervolgens wereldwijd openbaar stellen.

Meer leren over Twitter en andere social media? Meld je dan aan voor de wekelijkse NSMA nieuwsbrief!

Elke maand onze laatste tips & tricks ontvangen per mail? Abonneer je dan op onze NSMA Social Media Nieuwsbrief hieronder.

De nieuwsbrief wordt automatisch samengesteld en verzonden. We gaan vertrouwelijk met je persoonsgegevens om.