10-10-2011 / Stefan Mooren

LinkedIn heeft een belangrijke functionaliteit toegevoegd aan haar bedrijfspagina’s. Het is nu mogelijk om statusupdates te sturen met tekst, beeld- en/of videomateriaal. Dit is een mooie ontwikkeling voor organisaties en merken die de relatie met hun doelgroep via LinkedIn willen versterken. Een week geleden gaf LinkedIn al aan dat nu het beste moment is om als organisatie of merk actief te worden op LinkedIn om de concurrentie voor te zijn. In het artikel ‘Dit is het moment om te beginnen met een bedrijfspagina op LinkedIn‘ kun je hier meer over lezen.

De nieuwe functionaliteit is vergelijkbaar met de manier waarop bedrijfspagina’s op Facebook werken. Je plaatst een update via de bedrijfspagina en deze verschijnt vervolgens in het statusoverzicht op de Home pagina van LinkedIn gebruikers die de bedrijfspagina volgen. Deze volgers kunnen de statusupdates voorzien van een reactie of ‘like’ (positieve beoordeling) waardoor de update ook zichtbaar wordt in het overzicht van hun netwerken. Hierdoor ontstaat een kettingeffect waardoor de statusupdate een groter bereik kan hebben. Hieronder wordt kort uitgelegd hoe het plaatsen van een statusupdate in zijn werk gaat:

Stap 1 – Voeg de mogelijkheid om statusupdates te sturen toe

Als je al in het bezit bent van een bedrijfspagina op LinkedIn, kan het mogelijk zijn dat je niet automatisch het venster op je bedrijfspagina hebt gekregen waarmee je statusupdates kunt versturen. Als dit zo is, ga dan naar ‘admin tools’ om de mogelijkheid om statusupdates te sturen toe te voegen.

Op deze pagina vink je het vakje ‘Designated users only’ aan om ervoor te zorgen dat alleen mensen die je zelf hebt aangewezen statusupdates via de bedrijfspagina mogen plaatsen. Vervolgens typ je in het invoerveld de naam van connecties die je de bevoegdheid om statusupdates te plaatsen wilt geven.

Stap 2 – Plaats een statusupdate

Op de bedrijfspagina vind je nu een venster waarmee je statusupdates kunt versturen. Via het invoerveld kun je tekst typen en door op ‘Attach a link’ te klikken, kun je een weblink naar een externe bron toevoegen (bijvoorbeeld de link naar dit artikel). Als je de statusupdate naar wens hebt ingevuld, klik je op de knop ‘share’ om het bericht te delen met de volgers van de bedrijfspagina.

Video

Hieronder kun je een officiële video bekijken die LinkedIn heeft gepubliceerd over het plaatsen van statusupdates via een LinkedIn bedrijfspagina:

Meer betrokkenheid

De mogelijkheid om statusupdates te kunnen plaatsen, vergroot aanzienlijk de mogelijkheid tot interactie en engagement (de verbinding tussen doelgroep en organisatie/merk). Hieronder staan een paar basistips op een rij die je kunnen helpen bij het creëren van meer betrokkenheid:

  • Relevantie: Zorg ervoor dat de statusupdates relevant zijn voor de (potentiële) volgers van de bedrijfspagina.
  • Aantrekkelijkheid: Mensen die een groot netwerk hebben op LinkedIn of veel bedrijfspagina’s volgen, ontvangen veel statusupdates in hun statusoverzicht. Probeer daarom statusupdates zo aantrekkelijk mogelijk te maken (bijvoorbeeld door een opvallende tekst of een aansprekende afbeelding).
  • Timing: Denk goed na over de timing van statusupdates. Wanneer zijn de (potentiële) volgers van de bedrijfspagina het meest actief op LinkedIn? Een manier om hier achter te komen, is door de doelgroep te monitoren. In het ebook Social Media Monitoren kun je hier meer over leren.