20-03-2013 / Ayman van Bregt

Creeer meer betrokkenheid op TwitterTwitter was in het tweede half jaar van 2012 het snelst groeiende sociale netwerk. Om optimaal gebruik te maken van Twitter, zijn in dit artikel tips voor het creëren van betrokkenheid op een rij gezet.  In dit artikel delen we daarom tips hoe je meer betrokkenheid kunt creëren op Twitter gebaseerd op een onderzoek. De onderzoekers zien veel interactie als een vorm van betrokkenheid van Twitter-gebruikers bij de Twitter-activiteiten van merken en organisaties. Veel bedrijven zoeken naar manieren om Twitter-gebruikers te activeren met tweets (retweets, interacties in de vorm van reacties op tweets, kliks op links in tweets etcetera). De tips die in dit artikel worden behandeld, zijn gebaseerd op een onderzoek van het Amerikaanse bedrijf Buddy Media die onderzoek deed onder de 320 grootste bedrijven die actief zijn op Twitter. De tips zijn gericht op retweets (rt’s), interacties (interactions), hashtags en verder worden er enkele algemene adviezen gegeven om de klikratio op tweets te verhogen (CTR).

Tips om meer betrokkenheid te creëren op Twitter

De tips zijn opgedeeld in retweets (rt’s), interacties (interactions), hashtags en enkele algemene adviezen.

  • Retweets
    De interactie bij merken op Twitter ontstaat in 78% van de gevallen door retweets. Hoe meer tweets dagelijks geplaatst worden, des te meer daalt de betrokkenheid bij de tweets van het merk. De overige 22% van de betrokkenheid ontstaat door reacties op tweets.
  • Interacties
    92% van de interacties rond tweets van merken komt tot stand doordat er geklikt wordt op links die aan de tweets zijn toegevoegd. Als gevolg van de bekeken informatie waar naar toe gelinkd werd ontstaan reacties. Hieronder zijn de momenten getoond waarop er tijdens het onderzoek het meest op de links werd geklikt.
    – 17% meer interacties op zaterdag en zondag;
    – 30% meer interacties tussen 8.00u en 19.00u;
    – 17% meer interacties bij tweets die maximaal 100 tekens hebben;
    – 86% meer retweets bij tweets met links versus tweets zonder links.
  • Hashtags
    Tweets met hashtags krijgen twee keer meer betrokkenheid ten opzichte van tweets zonder hashtags. Daarbij valt te specificeren dat tweets met één of twee hashtags 21% meer betrokkenheid hebben ten opzichte van tweets met drie of meer hashtags.
  • Het vergroten van betrokkenheid
    Tweets met afbeeldingen of foto’s hebben twee keer meer betrokkenheid ten opzichte van tweets zonder afbeeldingen.
    Tweets waarin gevraagd wordt om te retweeten kennen een 12x hogere retweet-ratio ten opzichte van tweets waar geen oproep in wordt gedaan. Het blijkt daarbij dat ‘Retweet’ effectiever is dan ‘RT’.

 

Twitter cheat sheet infographic – Meer betrokkenheid creëren op Twitter

Hieronder is een infographic van LinchpinSEO weergegeven waarin de resultaten van het onderzoek op een rij zijn gezet:
Twitter cheat sheet - meer betrokkenheid creëren op Twitter