07-12-2012 / Martijn Baten

Likes per Million - Booz & Company

Hoe bepaal je de waarde van je merk als het gaat om jouw Facebook activiteiten? Veel bedrijven kijken naar de paginastatistieken binnen Facebook, naar de financiële resultaten (voor zover deze terug te herleiden zijn op de Facebook-activiteiten) of voeren een marktonderzoek uit. Consultancybureau Booz & Company bekeek de ‘likes’ van enkele Facebook bedrijfspagina’s van consumentenmerken en deelde deze door de gemaakte winst. Deze manier van rekenen leidt tot een meetinstrument om de waarde van een merk op Facebook te kunnen bepalen en te vergelijken; Booz & Company noemt deze indicator LPM; Like per Million.

Hoge winst niet voldoende voor hoge LPM score

Aan de hand van de LPM-score heeft Booz & Company meer dan 50 merken vergeleken. In deze vergelijking kwam naar voren dat Forever 21, Burberry en Starbucks het hoogst scoren. De vergelijking laat zien dat winst alleen niet voldoende is voor een hoge LPM score. Walmart heeft bijvoorbeeld meer dan 10,6 miljoen Facebook fans, maar door het aantal fans af te zetten tegenover de winst (meer dan 400 miljard dollar), heeft het merk een LPM-score van slechts 25.

Likes per Million Facebook

Het meten van de Facebook LPM score maakt het mogelijk voor bedrijven om het succes van de eigen online activiteiten te meten. Bedrijven die bijvoorbeeld een kortingsactie houden op Facebook kunnen aan de hand van de LPM score het resultaat terug zien. Wanneer bedrijven Facebook gebruiken om inzichten te verkrijgen en de interactie aan te gaan met klanten, kan de LPM-score helpen bij het krijgen van inzicht in de mate van succes om klanten daadwerkelijk te betrokken te krijgen.

Video: Wat is de waarde van een Facebook like?

Booz & Company heeft een duidelijke video (in negentig seconden) met uitleg gemaakt over de LPM-score. De video van Booz & Company is hieronder te bekijken: