15-09-2017 / Martijn Baten
Vanaf 15 september zijn 16 verschillende berichttypes niet meer beschikbaar voor het adverteren op Facebook. Waar tot voor kort elk willekeurige type bericht kon worden gepromoot, zullen de Facebook advertenties vanaf nu specifieker worden ingezet om bedrijfsdoelstellingen te behalen. In dit artikel worden de wijzigingen voor het adverteren op Facebook toegelicht.

Minder berichttypen beschikbaar voor adverteren op Facebook

Door het aankondigen van deze wijziging lijkt Facebook zich niet alleen te willen richten op het stimuleren van interactie en bereik rond sociale updates, maar wil het ook meer ruimte creëren voor het realiseren van bedrijfsdoelstellingen. Aanpassingen aan het Facebook nieuwsoverzicht zorgden in de afgelopen jaren voor een daling in het bereik van Facebook bedrijfspagina’s. Beheerders van bedrijfspagina’s gingen om die reden op zoek naar alternatieve manieren om het aantal likes te vergroten en interactie meer te stimuleren. Door deze opties voor adverteerders te verkleinen, wil Facebook de aandacht van adverteerders mee richten op het leveren van een bijdrage aan de marketing -en bedrijfsdoelstellingen om zo de impact te vergroten.

De volgende 16 type berichten zullen vanaf 15 september niet meer ingezet kunnen worden als Facebook advertentie of worden gepromoot:
  • Producten van (web)winkels
  • Het inchecken bij een restaurant of stad
  • Polls
  • Notities
  • Aanbevolen plekken
  • Culturele momenten
  • Reacties
  • Veranderde profielfoto’s
  • Gedeelde bestanden
  • Sportevenementen
  • Met de Facebook camera gemaakte afbeeldingen of video’s
  • Aanwezigheid bij een evenement
  • Video playlists
  • Status updates over het kijken van series of films
  • Door andere apps geplaatste updates
  • Politieke aanbevelingen

 

Het adverteren op Facebook met dit type berichten die voor 15 september zijn gekocht zullen na 29 september automatisch stoppen.

Hoewel adverteerders op Facebook vanaf nu niet meer gebruik kunnen maken van specifieke berichttypes om in te zetten als advertentie, blijft het effect van adverteren op Facebook uiteraard aanwezig. De geavanceerde opties die het adverteren op Facebook biedt, kunnen gerichter worden gebruikt voor het bewerkstelligen van bedrijfsdoelstellingen. Dit artikel helpt beginnende adverteerders op weg bij het starten van een Facebook advertentiecampagne.

Meer leren over Facebook en andere social media? Meld je dan aan voor de wekelijkse NSMA nieuwsbrief!

Elke maand onze laatste tips & tricks ontvangen per mail? Abonneer je dan op onze NSMA Social Media Nieuwsbrief hieronder.

De nieuwsbrief wordt automatisch samengesteld en verzonden. We gaan vertrouwelijk met je persoonsgegevens om.