Netwerken in de grootste Nederlandse LinkedIn groepen

Het beste overzicht om te netwerken in Nederlandse LinkedIn groepenLinkedIn kent meer dan 1 miljoen groepen en meer dan 81% van de meer dan 200 miljoen LinkedIn-gebruikers zijn lid van minimaal één LinkedIn groep. Groepen helpen LinkedIn-gebruikers om op de hoogte te blijven van revelante ontwikkelingen in de werkzame sector, bij klanten en trends en ontwikkelingen binnen het vakgebied. Er zijn echter ook veel groepen waar relatief weinig activiteit en daardoor een ‘slapend’ bestaan leiden. In dit artikel delen we een overzicht met Nederlandse LinkedIn groepen die een goed startpunt zijn om te netwerken vanuit verschillende zakelijke disciplines.

Waar je het beste kunt netwerken in Nederlandse LinkedIn groepen

Het onderstaande overzicht is gemaakt op basis van de LinkedIn groepen in april 2013. Netwerken betekent niet alleen dat deze groepen zich lenen om nieuwe mensen te ontmoeten waarmee het zakelijke netwerk kan worden uitgebreid. Ook het delen van kennis, het uitwisselen van ervaringen en het laten zien van inhoudelijke expertise kan centraal staan.

Deze groepen zijn geschikt om te netwerken, maar netwerken betekent niet alleen dat deze groepen zich lenen om nieuwe mensen te ontmoeten waarmee het zakelijke netwerk kan worden uitgebreid. LinkedIn groepen kunnen ook een belangrijke rol spelen en faciliteren bij het delen van kennis, het uitwisselen van ervaringen en het laten zien van inhoudelijke expertise.

De LinkedIn groep die past bij vragen op het gebied van online marketing en communicatie en social media is de LinkedIn groep van de Nederlandse Social Media Academie. Blijf in deze LinkedIn groep op de hoogte van de ontwikkelingen en stel gerust vragen op het gebied van social media.

Tips bij het selecteren van een LinkedIn groep

Bovenstaande groepen zijn geselecteerd op basis van de grootte van de groep, wat niet wil zeggen dat dit altijd leidt tot het beste resultaat. Als startpunt kan het handig zijn om hier te beginnen, maar het is aan te bevelen kritisch op de toegevoegde waarde van een groep te letten. Bij het selecteren van een LinkedIn groep geven we daarom nog de volgende tips:

  • Verwachtingen van een LinkedIn groep
    Er zijn veel verschillende groepen op LinkedIn te vinden zoals bijvoorbeeld alumni-groepen, netwerkgroepen, bedrijfsgroepen etcetera. Bepaal daarom vooraf goed de doelstelling(en) wat een LinkedIn groep voor je moet opleveren en bepaal met deze verwachtingen welk type groep(en) goed past bij deze zakelijke behoefte(n).
  • Statistieken van LinkedIn groepen
    Iedere LinkedIn groep heeft statistieken over de levendigheid, achtergrondinformatie over de leden en de ontwikkeling van een groep (groei). Gebruik de statistieken om groepen te vergelijken om tot een keuze te komen.
  • Klanten als startpunt om LinkedIn groepen te vinden
    Klanten die op LinkedIn erg actief zijn kunnen goed inzicht geven in relevante LinkedIn groepen. Analyseer de LinkedIn profielen van de top 5 – 10 klanten en bepaal aan de hand van de LinkedIn groepen waar zij lid van zijn welke passen bij jouw doelstellingen en interesses.
  • Vaardigheden (LinkedIn skills) als startpunt om LinkedIn groepen te vinden
    De vaardigheden op een LinkedIn profiel (skills) kunnen een goed startpunt zijn om nieuwe groepen te vinden. Door een vaardigheid te zoeken op LinkedIn.com/skills genereert LinkedIn een overzichtspagina met onderaan een aantal relevante groepen die passen bij deze vaardigheid.