06-03-2012 / Martijn Baten

Gesponsord verslag in het Facebook nieuwsoverzicht

Vorige week kondigde Facebook een aantal nieuwe functies voor bedrijven aan. Zo werd de nieuwe lay-out van Facebook bedrijfspagina’s aangekondigd, maar ook een aantal nieuwe advertentie-formaten. In dit artikel staan de belangrijkste veranderingen op een rij.

Gesponsorde verslagen

Facebook zet met de nieuwe advertentiemogelijkheden volledig in op de ‘gesponsorde verslagen‘. Als bedrijf is het mogelijk verslagen in het nieuwsoverzicht van zelf te bepalen gesprekken die mensen hebben gehad met je organisatie of merk uit te lichten als ‘gesponsorde verslagen’. Hierdoor ontstaat er een grotere kans dat hun vrienden deze verslagen zien.  Als iemand je pagina bijvoorbeeld leuk vindt, kunnen zijn/haar vrienden een verslag hierover te zien krijgen in hun nieuwsoverzicht. Door het verslag als bedrijf te sponsoren, is de kans groter dat de vrienden van deze persoon het verslag zien en wellicht ook geïnteresseerd raken in je bedrijf.

Als bedrijf krijg je bij Facebook vanaf nu meer mogelijkheden om de ‘gesponsorde verslagen’ te laten verschijnen en zo het bereik ervan te vergroten. Hiervoor heeft Facebook een aantal plekken op de site waar de advertenties kunnen verschijnen:

  1. Aan de rechterzijde van het nieuwsoverzicht (Startpagina van Facebook);
  2. In het nieuwsoverzicht van gebruikers; De advertentie verschijnt tussen de updates van vrienden en bedrijfspagina’s;
  3. In het nieuwsoverzicht van gebruikers op de mobiele applicatie van Facebook;
  4. Na het uitloggen op Facebook.

Nieuwe advertenties op Facebook

 

Facebook offers

Met Facebook offers kunnen bedrijven zeer gemakkelijk aanbiedingen tonen aan Facebook fans. Gebruikers kunnen direct vanuit de advertentie aangeven dat zij geïnteresseerd zijn in de aanbieding. Door op ‘Get offer’ te klikken kun je als gebruiker een e-mail ontvangen waarin de verdere stappen staan om de aanbieding aan te schaffen.

Het maken van een Facebook Offer is als eigenaar van een bedrijfspagina gratis en hierdoor geschikt voor elke organisatie. Met Offers wil Facebook de concurrentie aangaan met populaire aanbiedingsites als Groupon en Livingsocial. Met Facebook Offers komt er een nieuwe mogelijkheid voor e-commerce op Facebook. Het is nog even wachten voordat Facebook Offers beschikbaar komt. Hieronder een voorbeeld van hoe een Facebook Offer eruit zal komen te zien:

Facebook offers

Video

In onderstaande video presenteert Mike Hoefflinger, Director Customer Marketing bij Facebook de nieuwe advertentiemogelijkheden op de Facebook Marketing Conference: