01-03-2019 / Martijn Baten
Veel bedrijven hebben als doelstelling voor een Facebook bedrijfspagina om meer betrokkenheid onder klanten te creëren. Het social analytics platform Quintly analyseerde in 2018 berichten op Facebook en geeft op basis van hun onderzoek een aantal praktische inzichten voor het creëren van betrokkenheid op het online sociale netwerk. In dit artikel staan de belangrijkste tips en adviezen voor het creëren van betrokkenheid op een Facebook bedrijfspagina in 2019.

Optimaliseer de betrokkenheid op een Facebook bedrijfspagina in 2019

Begin 2019 deelde NSMA al een studie uitgevoerd door Buzzsumo naar het optimaliseren van interactie op Facebook. Om inzicht te bieden waar bedrijven rekening mee kunnen houden bij het vergroten van hun betrokkenheid, heeft ook Quintly ruim 94.000 Facebookpagina’s en 105 miljoen berichten geanalyseerd in 2018. De analyse van Quintly geeft inzicht in welke type bericht en op welk moment een bericht het beste geplaatst kan worden

Video’s zorgen voor de meeste betrokkenheid op Facebook

Een video op Facebook zorgt voor aanzienlijk meer betrokkenheid, dan een bericht met een bijgevoegde link. Uit het onderzoek blijkt dat dit zorgt voor 65% meer betrokkenheid dan afbeeldingen. Dit is ook in lijn met de inzichten uit de eerder gepubliceerde studie door Buzzsumo. Desondanks zijn merken nog steeds geneigd om vaker berichten met links te plaatsen. Van de 105 miljoen berichten die in het onderzoek werden geanalyseerd, bevatte 55% een bijgevoegde link naar een website. In 29% van de gevallen werden er foto’s gebruikt en in ongeveer 14% van de gevallen werd video content ingezet.

Type berichten op Facebook bedrijfspagina's in 2019

Het is een vrij voor de hand liggende keuze van bedrijven om een link te verwerken in hun berichten op Facebook. Veel bedrijven willen bezoekers naar hun website generen in tegenstelling tot het vasthouden van het publiek op Facebook. Daarnaast vraagt het produceren van video’s om grotere inspanningen van bedrijven. Als de capaciteit er is, gaat de voorkeur uit naar het zelf creëren van video content. Indien deze mogelijk er niet is, generen ook bestaande beelden voor meer betrokkenheid dan berichten met een link erin verwerkt.

Video’s zorgen voor de meeste betrokkenheid op Facebook

Het voornaamste doel van bedrijven is om bezoekers te genereren naar hun website in plaats van de betrokkenheid op Facebook te vergroten. Uit de analyses van Quintly blijkt dat het de moeite waard is om deze twee te combineren om de interactie tussen verschillende platformen te vergroten.

Weekenddagen zijn het beste moment om een video op Facebook te plaatsen

Quintly analyseerde ook het ideale moment om een bericht op Facebook te plaatsen om meer betrokkenheid te realiseren. De studie laat zien dat dit het weekend blijkt te zijn, geheel in overeenstemming met de eerdere inzichten uit het BuzzSumo onderzoek.

Weekenddagen zijn het beste moment om een video op Facebook te plaatsen

Weekenddagen zijn het beste moment om posts op Facebook te plaatsen die zorgen voor interactie. In het weekend wordt er minder content door bedrijven geplaatst, waardoor er weinig concurrentie is. Terwijl uit onderzoek van Quintly blijkt dat mensen op weekenddagen 13,3% meer aandacht voor content op sociale media hebben, dan op doordeweekse dagen. Voor bedrijven kan het raadzaam zijn te experimenteren met het plaatsen van content in weekenddagen. Door te experimenteren kan worden ervaren of het plaatsen van content op alternatieve momenten zorgt voor betere prestaties.

Het volledige onderzoek uitgevoerd door Quintly is te bekijken via deze pagina.

Meer leren over Facebook en andere social media? Meld je dan aan voor de wekelijkse NSMA nieuwsbrief!

Elke maand onze laatste tips & tricks ontvangen per mail? Abonneer je dan op onze NSMA Social Media Nieuwsbrief hieronder.

De nieuwsbrief wordt automatisch samengesteld en verzonden. We gaan vertrouwelijk met je persoonsgegevens om.