De nieuwsbrief wordt automatisch samengesteld en verzonden. We gaan vertrouwelijk met je persoonsgegevens om.

01-03-2019 / Martijn Baten
Optimaliseer de betrokkenheid op een Facebook bedrijfspagina in 2019
Begin 2019 deelde NSMA al een studie uitgevoerd door Buzzsumo naar het optimaliseren van interactie op Facebook. Om inzicht te bieden waar bedrijven rekening mee kunnen houden bij het vergroten van hun betrokkenheid, heeft ook Quintly ruim 94.000 Facebookpagina’s en 105 miljoen berichten geanalyseerd in 2018. De analyse van Quintly geeft inzicht in welke type bericht en op welk moment een bericht het beste geplaatst kan worden
Video’s zorgen voor de meeste betrokkenheid op Facebook
Het is een vrij voor de hand liggende keuze van bedrijven om een link te verwerken in hun berichten op Facebook. Veel bedrijven willen bezoekers naar hun website generen in tegenstelling tot het vasthouden van het publiek op Facebook. Daarnaast vraagt het produceren van video’s om grotere inspanningen van bedrijven. Als de capaciteit er is, gaat de voorkeur uit naar het zelf creëren van video content. Indien deze mogelijk er niet is, generen ook bestaande beelden voor meer betrokkenheid dan berichten met een link erin verwerkt.
Weekenddagen zijn het beste moment om een video op Facebook te plaatsen
Quintly analyseerde ook het ideale moment om een bericht op Facebook te plaatsen om meer betrokkenheid te realiseren. De studie laat zien dat dit het weekend blijkt te zijn, geheel in overeenstemming met de eerdere inzichten uit het BuzzSumo onderzoek.
Weekenddagen zijn het beste moment om posts op Facebook te plaatsen die zorgen voor interactie. In het weekend wordt er minder content door bedrijven geplaatst, waardoor er weinig concurrentie is. Terwijl uit onderzoek van Quintly blijkt dat mensen op weekenddagen 13,3% meer aandacht voor content op sociale media hebben, dan op doordeweekse dagen. Voor bedrijven kan het raadzaam zijn te experimenteren met het plaatsen van content in weekenddagen. Door te experimenteren kan worden ervaren of het plaatsen van content op alternatieve momenten zorgt voor betere prestaties.
Het volledige onderzoek uitgevoerd door Quintly is te bekijken via deze pagina.