30-05-2016 / Ayman van Bregt

Toon je professionele ervaring op het LinkedIn profiel Onderzoek van LinkedIn laat zien dat het merendeel van de LinkedIn gebruikers moeite heeft om de eigen professionele ervaring op een effectieve manier zichtbaar te maken. In dit artikel staan daarom praktische tips op een rij om professionals te helpen hun ervaring effectief zichtbaar te maken op het LinkedIn profiel.

Professionele ervaring tonen op het LinkedIn profiel

Het LinkedIn @Work-onderzoek laat de volgende inzichten zien op basis van data uit 18 landen.

  • 40% van de LinkedIn gebruikers geeft toe dat het lastig is om te beschrijven wat de professionele rol precies inhoudt;
  • Slechts 35% van de LinkedIn gebruikers voelt zich comfortabel met het beschrijven van professioneel behaalde resultaten;
  • 52% van de LinkedIn gebruikers geeft aan liever over de resultaten van een collega te praten dan de eigen resultaten;
  • 76% van de LinkedIn gebruikers geeft aan dat het lastig is om een eerste slechte indruk recht te zetten.

 

Ondanks het inzicht blijken we vaak bescheiden te zijn op het eigen LinkedIn profiel. Toch is 65% van de LinkedIn gebruikers het ermee eens dat een ‘eerste online indruk’ net zo belangrijk is als de eerste indruk bij een ontmoeting. In de blogpost ‘Get comfortable with being uncomfortable‘ geeft LinkedIn daarom onderstaande tips om een betere professionele indruk te maken op het LinkedIn profiel:

  • Profielfoto
    De profielfoto op het LinkedIn profiel is in veel gevallen de eerste kennismaking voor bezoekers van een profiel. De impact van een LinkedIn profielfoto staan op een rij in het artikel ‘De impact van een profielfoto op Linkedin’.
  • Werkervaring
    Één van de meest belangrijke onderdelen op het LinkedIn profiel is de werkervaring. Geef voldoende details over de huidige functie, taken, verantwoordelijkheden, sector en relevant werkverleden. In het artikel ‘De 25 beste vaardigheden op Linkedin van 2015‘ staan de meest waardevolle vaardigheden op een rij om de kans op een baan te vergroten.
  • Skills
    Voeg minimaal vijf skills toe aan het LinkedIn profiel om de zichtbaarheid op LinkedIn te vergroten (bij andere LinkedIn gebruikers en recruiters). In het artikel ‘De snelste manier om Linkedin skills aan te scherpen‘ staan tips op een rij om de juiste skills te selecteren.
  • Locatie
    Meer dan 30% van de recruiters zoekt op een locatie bij het zoeken naar de juiste kandidaten. Zorg dus dat op het LinkedIn profiel ook de locatie juist is ingevuld.
  • Samenvatting
    Zorg voor een samenvatting op het LinkedIn profiel die uit minimaal 40 woorden bestaat om zichtbaar te worden in de zoekresultaten. Vergeet daarnaast ook niet informatie over jezelf als persoon toe te voegen. 87% van de recruiters zoekt juist die persoonlijke toevoeging.

 

In de onderstaande LinkedIn Slideshare-presentatie staan nog een aantal inzichten uit het onderzoek op een rij: