16-11-2011 / Ayman van Bregt

Het aantal volgers op Twitter en de groei ervan is voor veel bedrijven een indicatie voor het succesvol deelnemen aan social media. Vaak wordt gedacht dat er meer tweets geplaatst moeten worden om meer volgers te krijgen, maar dit hoeft niet zo te zijn.
In dit artikel worden vijf tips gegeven om je bereik op Twitter te laten groeien zonder dat je er direct meer Tweets voor hoeft te plaatsen.

1. Deel relevante content

Door content van andere bronnen te delen die interessant is voor jouw volgers en die past bij jezelf of jouw organisatie, voorkom je dat je zelf continu nieuwe tweets hoeft te bedenken. Je kunt content delen die op het internet staat en interessant is maar bijvoorbeeld ook inspirerende video’s van YouTube of Tweets van anderen. Door te delen geef je anderen ook een podium via jouw Twitter-account wat sympathie kan oproepen waardoor mensen het delen met anderen en je zichtbaar wordt in de netwerken van de mensen die jouw berichten delen en verspreiden.

2. Gebruik bewust @mentions en @replies

Door een Tweet te starten met @username deel je niet alle content met andere volgers tenzij zij ook deze persoon volgen. Door ergens in het bericht (maar niet aan het begin) een mention te doen (@username) zien alle volgers het bericht.
Als je een @mention midden in een tweet gebruikt zodat iedereen het ziet, kun je jezelf zichtbaar maken maar doe dit bewust omdat het je volgers zou kunnen irriteren.
Denk dus goed na wat je wilt bereiken op het moment dat je een antwoord geeft op een Twitter conversatie.

3. Hashtags

Hashtags zijn te zien in de vorm van het #-symbool dat je gebruikt bij een woord in een Tweet. Zodra je dit symbool voor een woord of een combinatie van woorden (zonder spatie) zet, ontstaat er een hashtag. Voorbeelden hiervan zijn: #durftevragen en onze eigen hashtag #nsma. Mensen die elkaar niet volgen op Twitter kunnen elkaars berichten in hashtags wel lezen. Je kunt dus met hashtags opvallen bij mensen die je nog niet volgen, waak er alleen voor dat je het niet inzet in de vorm van spam (overmatig en oneigenlijk gebruik van hashtags).

4. Voorkom lange berichten verdeeld over meerdere Tweets

Lange berichten die meer dan 140 tekens bevatten, kunnen er toe leiden dat mensen de context van je bericht niet meer snappen. De snelheid waarmee een tijdslijn van een gebruiker zich vult met Tweets kan er voor zorgen dat iemand snel andere berichten tussen de twee (of meerdere) berichten ziet die jij hebt gedeeld en de aandacht kwijt is. Publiceer bijvoorbeeld een kort bericht op een blog als je meer informatie kwijt wilt.

5. Kies de juiste timing

Gebruik tools waarmee je bepaalt wat goede tijdstippen zijn om jouw volgers op Twitter te bereiken met je berichten. Het blijft hierbij een uitdaging om de juiste mix te vinden tussen het aansluiten van de interesses van jouw doelgroep en de koppeling met je eigen bedrijfsdoelstellingen. Een aantal tools worden genoemd in het artikel ‘Het beste moment om op Twitter content te plaatsen‘.