08-06-2012 / Martijn Baten

Nieuwe privacy instellingen van Facebook en de impact voor bedrijven

Sinds kort is het mogelijk om statusupdates op een Facebook bedrijfspagina in te plannen. Met deze nieuwe mogelijkheid kun je statusupdates inplannen om live te gaan wanneer je wilt op jouw bedrijfspagina. Tot voor kort was het enkel mogelijk een statusupdate op Facebook in te plannen met externe tools (bijvoorbeeld Hootsuite).

Een Facebook statusupdate inplannen

Je kunt een statusupdate inplannen door een datum en tijd in de toekomst op te geven voordat je de statusupdate plaatst. Je kunt een bericht zes maanden van te voren inplannen, met intervallen van 15 minuten.

Om een statusupdate in te plannen maak je het bericht zoals je deze normaal gezien ook zou maken. Voordat je de statusupdate plaatst kies je onderaan het venster voor het pictogram met een klokje. Kies vervolgens het jaar, de maand, de dag en de tijd in de toekomst waarop je de statusupdate wilt plaatsen. Klik op ‘Plannen’ om je statusupdate in te plannen.

Een statusupdate inplannen op een Facebook bedrijfspagina

Uit onderzoek blijkt dat statusupdates die rechtstreeks worden geplaatst op Facebook een hogere Edgerank krijgen dan een bericht geplaatst via een externe tool (bijvoorbeeld Hootsuite, Tweetdeck). Edgerank is het eigen algoritme van Facebook dat bepaalt hoe je statusupdates zichtbaar zijn in het nieuwsoverzicht van fans.