Test met ‘familie targeting’ voor adverteerders op Facebook

Facebook heeft een nieuw type advertentiedoelgroep toegevoegd om huishoudens in één keer te bereiken. Met deze nieuwe ‘Familie targeting‘ kunnen adverteerders op Facebook ervoor kiezen om personen binnen hetzelfde huishouden op basis van dezelfde doelgroepinstellingen te bereiken. In dit artikel worden de mogelijkheden van de nieuwe familie targeting voor adverteerders toegelicht.

Test met ‘familie targeting’ voor adverteerders op Facebook

Omdat meerdere personen in het huishouden vaak een rol hebben in het doen van een aankoop, wil Facebook adverteerders ondersteunen bij het bieden van content aan verschillende familieleden. In plaats van het richten van advertentiecampagnes op individuele personen op Facebook, kunnen adverteerders met de nieuwe doelgroepoptie hun targeting gericht afstemmen op families en huishoudens. Dit kan een waardevolle toevoeging zijn voor bijvoorbeeld adverteerders die hun product of dienst bespreekbaar willen maken binnen het huishouden. Denk hierbij aan het boeken van een zomervakantie of een eindejaarscadeau. Daarnaast kunnen juist familieleden worden uitgesloten van de targeting als iemand uit het huishouden al het product of dienst heeft aangeschaft. Hiermee kunnen adverteerders voorkomen onnodige berichten te laten zien aan de verkeerde personen.

Facebook komt met familie targeting voor adverteerders

Om te bepalen of gebruikers op Facebook onderdeel zijn van hetzelfde huishouden, maakt het online sociale netwerk gebruik van data die beschikbaar is op de profielen, zoals de familieleden die daar worden genoemd. Daarnaast wordt gebruik gemaakt van de achternaam, huislocatie, vergelijkbare Facebook activiteiten en de locaties waar gebruikers verbinding maken met internet. Facebook gebruikers die niet opgenomen willen worden in de familie targeting kunnen zie hiervoor afmelden via de advertentievoorkeuren.

Adverteerders krijgen via Facebook advertentiebeheer inzicht in het aantal huishoudens dat is bereikt en welke overige resultaten de campagnes hebben opgeleverd, zoals het aantal conversies.

Facebook familie targeting voor adverteerders

De nieuwe advertentiedoelgroepen zijn op dit moment nog alleen beschikbaar voor Amerikaanse adverteerders op Facebook. Volgend jaar worden de nieuwe targeting mogelijkheden uitgebreid naar andere landen en regio’s, gebaseerd op de resultaten in de VS.

Meer leren over Facebook en andere social media? Meld je dan aan voor de wekelijkse NSMA nieuwsbrief!

Wekelijks op maandag onze laatste tips & tricks ontvangen per mail? Abonneer je dan op het NSMA Social Media Weekoverzicht hieronder.

Met het versturen van dit formulier ga je akkoord met ons privacy statement.

De nieuwsbrief wordt automatisch samengesteld en verzonden. We gaan vertrouwelijk met je persoonsgegevens om.